19. november 2010

gåtesøm :: #1 :: x-mas mystery

Hos Quilt Design.no er julegåten lagt ut som pdf-fil.
The X-mas Mystery can you find in English as pdf-files at Quilt Design.no.

Dere ser her hva det “rosa” og det “gyldne” stoffet ble til hos meg, -  et rust-orange som det “rosa” og som står til det orange i et Kaffe Fassett grønt trykk. Dette grønne er for det “gyldne”. Til bakgrunnstoff ble det allikevel et lyst stoff, et Marimekkostoff som jeg kjøpte da jeg besøkte Sølvi i fjor sommer.

Om å stryke sømrommet
Grunnen til at en bør tenke litt på dette, er slik at når man senere syr deler sammen der sømmer møtes som en hel ”linje”, møtes de ganske så akkurat.

Jeg velger å presse mine deler lett underveis, og så, når jeg syr sammen deler der jeg må tenke på hvor sømrommet bør ”låse” seg til en hel ”linje”, passer jeg at de legger seg til hver sin side.

Det er selvsagt flere måter å gjøre dette på, og du kan godt planlegge allerede ved første pressing til hvilken side sømrommet ditt skal ligge.

Eller du kan ta en tøff sjanse og ikke bry deg om hvor sømrommet legger seg, og få et likså pent resultat tilslutt som enhver annen.

Blokk A
Bruk 1 stk remse 1 ½” x 14” i gyllent stoff.
Bruk 1 stk remse 1 ½”x 14” i bakgrunnsstoffet.
Sy den gylne remsen og remsen i bakgrunnsstoff sammen.
Kutt fra remsesettet 3 stk 2 ½” brede og 3 stk biter 1 ½” brede.

x-mas mystery :: gåtesøm 1-1 x-mas mystery :: gåtesøm 1-2

Sy biten på 2 ½” og biten på 1 ½” sammen som vist her.

x-mas mystery :: gåtesøm 1-3

Dette er blokk A.

x-mas mystery :: gåtesøm 1-4

Bruk 1 stk remse 1 ½” x 12” i rosa stoff.
Kutt fra den rosa remsen 3 stk 1 ½” x 3 ½”.
Sy en bit nederst til blokk A som vist her.

x-mas mystery :: gåtesøm 1-5

Sy så du til sammen har 3 stk av blokk A.
Legg til side.

Bruk 1 stk remse 1 ½” x 12” i bakgrunnsstoffet.
Bruk 1 stk remse 1 ½” x 12” i rosa stoff.
Sy rosa remse og remsen i bakgrunnsstoff sammen.
Kutt fra remsesettet 3 stk 3 ½” brede.

x-mas mystery :: gåtesøm 1-6

Sy biten til blokk A som vist.

x-mas mystery :: gåtesøm 1-7

Sy så du har 3 stk av blokk A.
Legg til side.

Bruk 1 remse 1 ½” x 18” i rosa stoff.
Kutt fra remsen 3 stk 1 ½” x 5 ½”.
Sy 1 rosa bit til på venstre side av blokk A som vist her.

x-mas mystery :: gåtesøm 1-8

Sy så du til sammen har 3 stk av blokk A.

x-mas mystery :: gåtesøm 1-9

Legg til side blokk A.

Dette var første del av julegåten 2010.
Nå er det bare å vente på del 2.

Og mens vi venter, kan vi jo se litt på hva de andre har fått gjort?

3 kommentarer:

  1. Å nå kribler det i sylysten her altså! Men jeg kan ikke sy enda, men snart! Lykke til! Ser fint ut med tøffe stoffer!

    SvarSlett
  2. ok, hjemme fra julemesse for 30 min siden. nå er første del ferdigsydd.

    SvarSlett
  3. Hei!! jeg er med!! Er ferdig med det jeg skulle gjøre idag, lørdag. Rekker ikke å legge ut bilder nå. Bytur!! Morsomt mysterie. Syntes det var litt vanskelig å velge stoffer. Takk til deg!! AnneK:-)

    SvarSlett