26. desember 2010

jul :: x-mas holiday

Tradisjonen tro, - førstedags brunch stod klar på bordet hos mor og far, og det var bare å starte på festmenyen en gang til.

x-mas lunch :: førstedags lunsj

På julaften kom ribba med medister og småpølser på bordet. Kokt potet og god saus sammen med smaker som surkål, tyttebærsyltetøy og sure agurker, hører til.

I år hadde vi også kokt grønt for første gang.

Plantasjen stengte rett for nesa på meg, og blomstene kom fra nærmeste bensinstasjon i år.
Kanskje bra, – for rosene fra plantasjen hang med hodet allrede førstedagen.
Kan man reklamere på roser som ikke står ut kvelden?

x-mas dinner :: julemiddagen #1

Akevitten må fram sammen med juleølet.
Fet og tung mat på en sånn kveld krever sitt skal jeg si.

akevitten 2010

x-mas dinner :: julemiddagen #2

God og mett og veldig, veldig fornøyd.

Resten av kvelden bestod av tradisjonell pakkeåpning, litt riskremdessert (siden vi ikke orket den rett etter maten), og et par blikk på tv-kassa når virkelig roen hadde senket seg.

Og så var det som allerede nevn, på'n igjen neste dag:

Først noe småspising på godter og diverse kaker, en mettende brunch med kald ribbe, sylte (laget av sønnen på skolen i år), røkelaks og eggerøre, reker og egg i aspikk sammen med litt grønt, leverpostei og ost.

Nok en middag som hører jula til, kom på bordet på kvelden: kokt skinke, hvit saus, fløtegratinerte poteter og grønnsaker.

dinner :: middag førstedag

Er det noen som føler behov for å knaske rå grønnsaker, koke havergrøt og komme seg ut på gåtur, tro?

Bare så synd at det er så koselig med fyr i peisen, kos i sofaen og tid til å se tv-film med familie.

Og veldig bra at høytider som dette bare kommer en gang i året!

Fortsatt god jul til dere alle!

fire :: fyr i peisen

8 kommentarer:

  1. Tusen takk for den hyggelige julehilsenen jeg fikk i posten. Hjertet er kommet på juletreet.

    Koselig julestemning hos deg og familie.

    Jeg ønsker deg og dine noen fine juledager. Ser fram til å titte inn til deg også neste år. Klem fra Turid

    SvarSlett
  2. Ja, det er så herlig med med familiekosen og den gode maten og den deilige stemningen. Her i huset har det vært meget folksomt i julen, så det ble ikke tid til blogging.

    SvarSlett
  3. Ganske slik her også. Fryktar for knappen i uniformsbuksa i morgo. Ut og gå i -20 er ikkje aktuelt for min del :o(
    Likt godt akevittbildet ditt! Stemningsfullt og flott.

    SvarSlett
  4. God jul, Merete!
    Takk for at jeg også fikk følge deg i desember - selv om jeg ikke fullførte. Siste uka før jul ble for full av barnepass, jobb og juleforberedelser og så kom farangen! Litt av en julegave!

    Det har vært veldig trivelig å skrive litt hver dag, og å besøke deg og andre desemberbloggere. Selv er jeg litt dårlig på kommenteringen, men jeg leser deg/dere, selv om det har gått noen dager mellom besøkene.

    Jeg har planlagt å fullføre desemberordene - om bare for meg selv - når formen stiger litt.

    Vi sees vel i bloggland i det nye året også :o)

    SvarSlett
  5. Anonym6:35 p.m.

    God Jul Merete =)

    SvarSlett
  6. Jeg er ikke likere enn at jeg får lyst på mat igjen etter å ha siklet meg gjennom denne bloggposten. Selv om jeg er moden for faste og trim etter julen. Takk for gevinsten, jeg setter stor pris på den, du kan lese om den i bloggen min. Kos deg videre!

    SvarSlett
  7. Helt enig at vi trenger akevitt til all denne maten vi spiser i jula!
    Det var veldig koselig å følge deg i desember med ord- utfordringene dine.
    Jeg kom i mål selv om det ikke ble så mye blogging hver dag.
    Ha en riktig god romjulsavslapning :))

    SvarSlett
  8. Her var det sannelig mye god mat ser jeg, en kan jo bli sulten av mindre.
    Tusen takk for flott premie som kom o posten. Bare så synd at boka er for fin til å brukes :-) men jeg kan du ha den fremme som pynt.
    Ønsker deg og dine et godt nytt år.

    SvarSlett