16. desember 2010

søt { 16 } sweet

Søte julegoder.
Hvem motstår vel fristelsen?

– mmm -

marsipan-gris #1

Marsipangrisen er en trofast gammel en. Ikke lengre bare i blanke messingen bleik marsipan, men med et godt og varmbrunt sjokoladetrekk.

- mmm -

marsipan-gris #2

Noen har marsipangris som premie i risgrøten eller i riskremen på julaften.
Hos den ene delen av familien er det risjulegrøt og der jeg spiser julemiddag, serveres det riskrem til dessert.

-mmm-

marsipan-gris #3

Oi.
Var denne marsipangrisen den premiemarsipangrisen???

marsipan-gris #4

Beklager, – bare smuler igjen.
Vi får se om butikken har flere.
Ikke sant?#16 :: sweet :: søt

Vi lager en viss marsipankonfekt hvert år. Samler familien og trår til en hel dag, – bokstavelig talt. Ingen bilder i bloggen, for sønnen har påberopt seg eiendomsretten og sitter på boksene er godt gjemt på hans rom.

Enda han fikk med seg den største esken med kong håkon konfekt som takkforiår og godjul – gave fra årets praksisplass.

Mor får visst heller ikke titte oppi den esken.

Så da sitter man her i ensomheten med en rest melkesjokolade.

- sukk -

chocolate :: sjokolade

Og etter inspirasjon fra turbolotte er en pose kulesjokolader kjøpt inn.

- mmm – mhm???? -

sweets :: godteri

Tror jeg holder meg til melkesjokoladen og sorte kuler (must :: dark shots ).

(Mor snur seg og roper innover retning gutterommet og to bokser marsipan: Vil du ha noen sjokoladekuler, eller?)

Godt at jeg har sjekket ut hvordan jeg (etter jul, vel og merke,) skal ha kontrollen på alt det søte
Er muligens litt seint ute, men kanskje jeg rekker det innen jeg er 105 eller no’ sånt?december :: #16 :: desember

* dagens musikk :: the light of day - james 'pj' spraggins/ the light of day

I dag ser jeg lyst på livet, for alle hjerter gleder seg etter mange røde innlegg i går.

Godt at new dawn endelig fikk bruk for den rødlig gardinen, og selvom rød regnfrakk og røde dolly duck støvler er fine, håper jeg de kommer til å henge i skapet hos lappedamen helt til våren.

bente tenker rødt hjerte med en liten hilsen på når man er på vei ut (eller inn) og hos gudveig får røde hjerter plass i et minneteppe.
Mens gnist :: gitte ser for seg røde små plagg og hjertesmykker.

turbolotte leter oppde røde (og hvite) cellene, og torvgata :: marit har en rød sofa på ønskelista, - men det blir vel etter at den røde stua er malt?

sols(tr)ikke :: solveig har ingen rød stue, men har mange røde saker i stua. Juleblomster dukker opp hos både bjørg og monika.
quiltefia :: annek:-) frister veldig med bringebærene. Og jordbær.

* en konvolutt med rød hilsen fra i går sendes til bente as 
* konvolutten for 14. desember skal vandre til bente :: bentes quiltehage

:: flere desemberbloggere

7 kommentarer:

  1. Åhhhh, som du frister - med sjokolade!

    SvarSlett
  2. Så koselig det blir å få konvolutt i posten!
    Namm med marsipangris :)

    SvarSlett
  3. Det ble kakemann på oss i dag, men det kan ikke sammenlignes med marsipangris. (Den gikk ned på høykant?)

    SvarSlett
  4. Lurer på om det kanskje ligger noe rødt i postkassa di i dag eller imorra

    SvarSlett
  5. For et fristende innlegg :-)
    Himmel jeg har helt glemt å kjøpe meg marsipangris i år - det må jeg få gjort noe med snarest.

    SvarSlett
  6. Marsipan er kjempegodt - en av mine godtefavoritter. Din families marsinpankonfekt så alledeles herlig ut. Det var en god ide å samle familien til marsipanbaking. Det gjorde vi alltid hos min tante i "gamle dager". Hjemmelaget marsipan til og med. Nei, nå må jeg ta meg en liten bit kransekake, det er godt det også. Min søster har nemlig bakt til meg.

    SvarSlett
  7. Søte julegoder.
    Hvem motstår vel fristelsen? spør du.
    I allefall ikke jeg.

    Ang. hvem som skal ha kontrollen over det søte: Si klart fra til sønnen at om han ikke øyeblikkelig overgir alt det beslaglagte materialet til den rettmessige eier (altså deg) vil du gjøre ham arveløs.

    Hilsen Fama

    SvarSlett