21. januar 2011

quilterier :: quilting

I dag var det kaffetreff hos Quiltefryd her i Tønsberg.

Vi dro i flokk, – ja, vi er vel nesten en flokk når både mor og to døtre tropper opp?

Det viktigste er ikke hvor mange vi er, men at vi gjør noe koselig i lag når vi er sammen. Første gang på en slik lunsjkaffe.


{ mor leter etter sitrongult/ limegrønt til et gardinprosjekt }

Vi tre har tråkket ned trappen for å delta på sy-natta-lang flere ganger før. Veldig koselig det også. Jeg har ikke holdt ut lengre enn til klokka to på natta, men jeg vet at sist ryktes det at sånn fire ble lyset slukket og dørene stengt. God varmmat serveres nær midntattstime. Bra service, med andre ord.


{ sjefen sjøl, - Åsne, beundere et lekkert syteppe-prosjekt }

Det beste er selvsagt at en får virkelig samlet seg om sytøyet. Får jobbet effektivt og i hyggelig selskap en del timer, og når en kommer hjem har en kommet så mye lengre på prosjektet enn før en dro. I våres quiltet jeg det grønne konfirmasjonsteppet.

I dag sydde jeg på det sorte-hvite (med litt grønt) sirkelen for EQA utstillingen/ konkurransen på NQFs årsmøtehelg i Tromsø. Har noen visjoner om sorte objekter som “renner” ut av bildet. Litt vanskelig å forklare, men bildet i hodet har begynte å manifestere seg ved hjelp av stoff, nål og tråd.

Anbefaler igjen applikasjonslimstiften som Åsne viste meg for et par år siden: Den limer godt, holder stoffene myke, og er til og med til god hjelp på de minste sirklene (bitene). Jeg har aldri vært noe begeistret for applikasjonsvlieselin, men nå har limstiften fått meg til å vurdere mer applikasjonsalternativer litt tidligere når jeg filosoferer midt i et arbeide.

{ søster i aksjon ved symaskinen }

Det som er det fine med sykonkurranser, er at jeg garantert vinner to ganger, – først får jeg det ferdig og så finner jeg nok mot til å sende det inn.
Hurra!

ps. har du lyst til å vinne uten å sy noe selv?

Bente har en trekning over i quiltehagen sin, – hopper du over rekker du det kanskje før 21. januar er over.

pps. Takker for tipset, Quiltefia, – det blir nok lysegrønt på sløyfene nå snart!

7 kommentarer:

  1. Hei!! jeg er glad for at jeg kan hjelpe!!:-) Håpet er som kjent lysegrønt=VÅR!! Jeg har ikke begynt å kjøpe blomsterfrø ennå, altså!! Tåsen q-lag skal ha sysammen imorgen!! Jeg vurderer å dra. Det er veldig hyggelig å sy sammen med noen. Har en annen liten gjeng som treffes et par ganger i året også, og det er veldig bra greie. Ha en fin helg!! annekari:-)

    SvarSlett
  2. Så koselig å ha familieSYsammenTREFF!!!
    Gleder meg til å se sirklene i Tromsø :-)

    SvarSlett
  3. Æ e kje nåkka misunnelig. Neida, æ står han av.

    SvarSlett
  4. Tusen takk for at du skriver om give-awayen min!! Jeg er med og følger deg, men får deg ikke opp i sidemenyen min.
    Er innom på besøk hos deg nesten hver dag for å se hva du har på gang :)
    ha ei fin helg!

    SvarSlett
  5. Anonym2:59 p.m.

    Hei.Så koselig.Koselig å møte andre med samme intresse.Et dikt til slutt.
    Selv den hardeste vinter bærer en gryende vår i sitt hjerte.
    ~ Gibran ~

    Ønsker deg en riktig fin helg.Klem fra Bodil.

    SvarSlett
  6. BenteAS9:38 p.m.

    Hmmm... nå har du inspirert meg igjen, Merete. Kanskje det blir utfordring på meg likevel? Tenke, tenke.... :)

    SvarSlett
  7. Det hørtes hyggelig ut med quiltekafé med venner og familie. Spennende med konkurransen til EQA utstillingen. Har tenkt på den selv også og har noen tanker, men vet ikke om det blir noe mer enn tanker.

    SvarSlett