19. februar 2011

notater :: notes

Morgenskriverier nok en gang, - jeg er der igjen og det har vært godt.

write :: skrive

Det er en del av oppryddingen i hodet. Støyen blir filtrert og bare det tydeligste kommer igjennom som viktig.

Bakkekontakten stabliseres. Den svevende følelsen, uten mål og mening, forsvinner. Tåka letter, og det blir letter å finne veien videre.

I fire uker logget jeg meg hver ukedag på en blogg der kurslærer la ut nye leksjoner. Det ble som å møte opp til en 5 minutters kortforelesning, og så var det min oppgave å la kulepennen feste tankene på papiret.

writing :: skriver

Det kan fort bli mye unødvendig støy som prøver å nå fram først. Som at "jeg vil ha mer kaffe nå!" liksom er det aller viktigste her i verden. Eller at "her er det stille i mørket".

Noen ganger tar det tid før kanalvelgeren finner rette inntilligen og støyen legger seg. Ut av hodet, ved hjelp av penn og papir, kommer det bedre fokuseringtanker. De som gir ro, de som lander sjelen, rydder opp i landskapet og lyser opp veien videre.

morning :: morgenstund

Jeg har lært mye disse ukene, - mest om å fokusere, rydde opp og balansere på en stødigere grunn enn før. Med julia cameron har jeg følt at det blir mest å finne styrken og veien i den kreative verden. Nå var det vel så mye å balansere alle tenkelige hendelser på en kontruktive måte samtidig som rom for kreativiteten ville være der.

I hvert fall er det sånn jeg tenker på det nå.

Å notere morgentanker handler ikke bare om å skrive. For meg blir det også å få festet framtidige prosjektideer til papiret. At jeg skuffer meg selv ved å bygge luftslott jeg aldri vil se. Å se tiden tydligere så jeg ikke har forventninger om at veien er kortere enn den er. Eller finne de små skritten på veien mot realistiske holdepunkter. Og veien videre når det stoppestedet er nådd.

Helt konkret handler det om å balansere hverdagene for å åpne for min kreative lek. Enten det er å sette sammen fargerike stoffer til et tekstilt arbeide med innhold, ha et stikketøy på pinnen til små tidslommer i dagen, notere en tanke til et blogginnlegg eller en trykkbar artikkel, - ja, så er det å vite hvor en henter gleden i kreativiteten så en slipper å gå til sengs med følelsen av at enda en dag har forsvunnet mellom hendene på en uten at "noe" er blitt gjort. Være mer våken, ta mer vare på seg selv, og å møte øyeblikket når en ser det.

insp
* shifting grounds :: stephanie lee (kurset jeg tok nå i jan + feb)
* julia cameron :: bøker
* ord og blogging (november 2008)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar