18. februar 2011

test :: hipstamatic

Ingen hemmelig at akkurat nå fokuseres det mest ved hjelp av iPhone-app'en Hipstamatic her hos meg.

morning view :: morgenlyst - (project365-16feb2011)

jeg elsker hvordan morgenlyset reflekteres i ivar-hyllenes sinkdører!

Hipstamatic er en kamerautvidelse. Det enkle mobilkameraet forvandles til den gamle kameramodellen der man la film i bakpå, tittet gjennom søkervinduet og knipset. Ingen fokuseringemuligheter, fast lukkertid og blenderåpning, og resultatet lå på vent hos fotografen en uke etter at du hadde levert inn filmrullen.

Vi over førti husker kanskje mor og fars stolthet når bildene kom i hus?  De bildene som var tatt med kameraet som var så "enkelt at selv mor kunne bruke det"? Ofte var både sommerferiens 5  bilder og julens 3 på samme filmrull.

Her ligger Hipstamatics hemmelighet:  Kameraet tar bilder der og da og i etterkant er det dette du får. De trofaste, mest "rene", insisterer på at bilderesultatet skal få være som det er og ikke redigeres i etterkant, hverken på mobilen eller på pc.

Dagens kameraeventyr lar oss jakte på bilder som nøyaktig fanger det synsinntrykket vi ser gjennom søker (og på skjerm), eller det bildet vi ser for oss i hodet der vi planlegger tid, lys, vinkel og fokusområdet. Hipstamatic byr på det stikk motsatte og overrasker stadig. Du tror du har valgt rett film og linse for anledningen, og så slenger det fram et resultat som knapt lar seg beskrive. Akkurat som da far la konvolutten med bilder på bordet hjemme.

Heldigvis, - i motsetning til de gamle kameraene så må ikke alle 12, 24 eller 32 bilder knipses med samme film. Jeg husker at planleggingen var viktig, - skulle det både sommerferiebilder og julebilder i mørkt innelys på samme film, så kunne det ikke være annet enn en midt-på-treet-film i kameraet. Resultatet ble deretter, - en god del for lyse og en god del mørke bilder. Blitskuber kostet også ekstra. Fotografering var ikke for de med slunken lommebok.

dishes :: oppvask - (project365-15feb2011)

oppdvasken, - et av de daglige gjøremålene. fasinerende? når en bare ser buede linjer, så :-)

Hipstamatic er basert på et ekte kamera, kun produsert i 153 enheter, forteller historien. Navnet og utseene er der, men samtidig så blir det liksom å ha lomma full av små hurtigkameraer og "lekekameraer" av ulik kvalitet.

Nå kan man bytte film etter to bilder, bytte linser som om man har flere kameraer i veska samtidig, og her er flere ulike blitstyper. Fremkallingen er gjort på sekunder. Med oppdateringen som tok app'en inn i 200-kategorien, ble framkallingen hurtigere og foregår i bakgrunnen mens en kan knipse videre (før måtte en vente til et og et bilde lå til framkalling, og så knipse et nytt bilde). Fotodata (hva en bruker av linse, film og bliltz) er lettere tilgjengelig. De har forbedret et par glipper, lagt til flere sosiale media-sider som folk bruker (facebook, twitter, flickr) og opprettet et eget fellesskap som kan benytte der og da. "Kan" er nøkkelordet, - her er det bare en sjøl som bestemmer om en vil dele bilder på websider eller ei.

Hipstamatic-enheten tilbyr noe fast av linser, blitz og filmer ved førstegangskjøp. Deretter kan man kjøpe flere pakker med filmer og linser. I tillegg tilbyr de nå og da en spesialpakke med en linse og/ eller film for en kortere periode, - noe som gleder faste brukere og skaper stor frustrasjon bladet dem (oss) som ikke har kommet til iPhonen og Hipstamatic tidligere.

Avslutningsvis (om du har hengt med helt hit) vil jeg si at min begeistring for Hipstamatic kom med der hvor jeg oppdaget at øyeblikket fanges og "bilderedigere" gjøres før og ikke etter at bildet er tatt. Det kjennes deilig å komme vekk fra datamaskinen og redigeringprogrammet, - jeg får fokusert mer på hva som er i bilderuten enn å jakte på å få fram en spesiell steming eller et utsnitt ved hjelp av programmer på pc'en. Øyeblikket og det som er i søker-ruta, blir det viktige. Jeg knipser flere ulike motiver i stedet for å ta mange bilder av samme situasjon og objekt. Kanskje jeg er litt flinkere til å fange dagen min og dokumentere for ettertiden? Kanskje jeg blir flinkere til å også bruke mine to andre kameraer (canon ixus og nikon speilrefleks) bedre i tiden som kommer?
Det føles sånn allerede.

daily use :: daglig bruk - (project365_14feb2011)

rart hva som fanger oppmerksomheten, - i dag ble det liksom superviktig å få dokumentert akkurat denneofte daglige, men å, så tilfeldige oppstillingen på kjøkkenbenken

småtips
* gå inn via verktøyinnstillignen på telefonen og sett enheten til at det du har i søkeruten er det som blir fotografert.
* inne i albumet vender bildet seg om du banker lett en gang, og vises større om du banker lett to ganger kjapt.
* når du banker lett en gang og bildet vender seg, så får du opp mange muligheter i menyen under bildene, - sjekk dem ut i et ledig øyeblikk. Kanskje du vil delta på en av konkurransene?
* om du ønsker å skrive ut/ framkalle bildene på papir, så pass på at du har satt enheten til å ta + lagre beste kvalitet av bildene: vend kameraet og sett "pinnen" ved linsen på største "prikken" (high quality). Framakllingen tar litt lengre tid, men er vel verdt det om du kanskje en gang vil mer med bildene dine enn å bare ha dem på telefonen og/ eller publisere dem på internett.

insp (for den som vil lese mer om Hipstamatic-enehten)
* orginalen
* hipstamatic-enheten på itunes 
* hipstamtic-gruppa på flicker :: mye nyttig i diskusjoneforumet
* life in lo-fi :: hipstamatic
* iphonography :: hipstamatic

3 kommentarer:

  1. Jeg hang med, og skal kose meg med nytt leketøy i morgen. Takk for tipset!

    SvarSlett
  2. Vet det er en stund siden du har skrevet dette innlegget, men håper du fortsatt bruker dette så du kan svare meg på et spørsmål. Når jeg skal ta bilde med hipstamatic er det en liten linse å se igjennom, men når jeg trykker på den blir det stort, så jeg får med mye mer på bildet. Men her er da problemet; hvordan tar jeg bilde når jeg har den på stort? Med en gang jeg trykker på skjermen går den tilbake til det lille, så da får jeg plutselig ikke med så mye på bildet allikevel. Håper du skjønner hva jeg mente, og kan hjelpe meg med det :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Emma, nå vet jeg ikke om du får lest dette, men her er svaret: hos meg fungere ikke den store skjermen slik at jeg får med mer, men at jeg tydeligere ser hva jeg får med. Så da vil det spille liten rolle om jeg knipser rett etterpå m samme motiv foran linsen. Men nå har jeg satt innstillingene for Hipstamatic på presis fokusering, ikke klassisk (wiewfinder mode - Hipstamatic - innstillinger) og så klikker det når bildet knipses, så jeg hører at det blir tatt et bilde.

      Håper at du finner en løsning.

      Slett