31. juli 2011

himmelsk søndag :: sunday's sky

Det tyder på en fin og varm dag, - sol fra blå himmel er spådd.

sunday's sky :: himmelsk søndag

Den siste uka har jeg tenkt mye på hva vi quiltere gjør for å bearbeide hendelser som merker oss for livet? Vi har en tradisjon på å markere feiringer som fødsler, konfirmasjoner, bryllup. Minnetepper om en bekjent som er sydd i ettertid, er ofte sydd. Noen syr også båretepper til en intitusjon eller et sykehus, men ofte er det heller fellesarbeid enn til en bestemt båre. Døden er et vanskelig tema. Politikk og samfunnsengasjemang også.

Da en i famlien fikk brystkreft, brukte jeg tekstiler mye for brystkreftsaken.

Da jeg selv meldte meg ut i høst og vinter, gikk jeg ikke til tekstilene selv, men mange gjorde det for meg.

out my window :: utsyn

Hvordan kommer vi quiltere til å ta med oss denne hendelsen inn i quiltelivet? Vil vi uttrykke oss ved hjelp av tekstiler eller lar vi være? Blir vi stumme og legger helt lokk på følelsene vi har etter disse dagene?

Jeg sitter med en del jeg føler er naturlig å bearbeide gjennom en quilt. Bruke teknikker og tekstiler jeg er trygg på. Når ord blir fattige, når de blir borte, vet jeg at tekstilene og alt hva jeg har lært via lappesøm og quilting, blir en venn å ty til. Samtalepartneren jeg ikke har ord å snakke med.

Jeg undres litt: Er jeg helt alene om å tenke slik, - eller er vi flere?
Og om å så er, - tror du at du kommer til å sette deg til symaskinen med dette?

6 kommentarer:

  1. Hei!! jeg tror jeg skjønner hva du mener. Jeg har ikke laget noe spesielt ut fra det som har hendt, men jeg må gjøre noe...... Idag har jeg plukket fram noe jeg skulle ha quiltet ferdig lenge, og når jeg sitter med det kan jeg tenke samtidig som jeg "gjør" noe. Jeg lengter til Oslo for å SE!! Men jeg vet ikke hvor lenge de har tenkt at blomsterhavet skal ligge. Er veldig spent på om jeg vil FØLE forandring?? Fordi jeg har vært noen uker på hytta har jeg fulgt med på alt fra tv-ruta. Om en uke vil jeg få svar...... Ha en fin søndag!! AnneK:-)

    SvarSlett
  2. Jeg har planer om å lage noe, foreløbig så diskuterer jeg fargevalg med meg selv......

    SvarSlett
  3. Jeg har tenkt mye på det den siste tiden, men trengte vel litt tid til å bearbeide tankene, men i går kveld datt ideen ned i hodet og ble bearbeidet videre i løpet av natta, så i dag er jobben igang. Det blir bare en liten veggquilt, men jeg kjenner at det gjør godt å jobbe med den.

    SvarSlett
  4. Du beskriver dette veldig godt, Merete, og det er sånn at der ordene ikke finnes, kan vi uttrykke oss gjennom kunsten og det å være kreativ. Selv har jeg omfavnet fotoapparatet, og kanskje syr jeg igjen når høsten er her:)

    SvarSlett
  5. Så fint at du skriver om dette, for egentlig er det noe som opptar meg.
    Noen må gjøre noe fysisk når livet blir tøft, andre må ta det rolig.
    Jeg måte formidle noe med tekstiler, lage mine egne mønstre og håndbrodere.
    Jeg tror at alle har sin egen "greie" da.
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  6. Det var grusomt, det som skjedde i Oslo og på Utøya. Utrolig at noen kan være så onde!
    Jeg tenker og tenker, og blir handlingslammet! Tenker på å sy noe, gjøre noe, men kommer ikke i gang...

    SvarSlett