20. desember 2011

juletree :: x-mas tree

Hos mor og far kom juletreteppet fram. Det er et par år gammelt, og jeg sydde det i julegave et år. De grønne stoffene fikk ben å gå på, skal jeg si.

X-mas :: jul

Mor og far vil ha "ekte" jueltree. Allerhelst skal det taes på rot, og vi har en gård i nærheten, på Husvik, som selger både ferdig høstet og på rot.

Det blir jo alltids litt leting og diskusjoner, men etter å ha gått hele feltet langsetter og kikket på de fem radene med edelgran, fant vi et eksemplar som svarte til forventninger hos alle tre (mor, far og meg).

Ja, jeg er jo ikke akkurat eieren av juletreet, men i nesten 20 år har treet hos mor og far vært juletreet som sier god jul og juleglede, både for meg og mine to barn. De siste tre-fire årene har jeg også vært med og saget ned juletreet på denne gården, så jeg klarer ikke helt å la vær å komme med synspunkter .

Tradisjoner er viktige å holde på, og i år som året før, må jo juletreet være det peneste vi har sett noen gang. Vi fant det peneste og bærte det opp til bilen.

Tree :: juletrehogst

Det var skikkelig julestemning, - litt snø på bakken og trærne, nesten som om noen hadde tatt sprayboksen med snø og virkelig trykket på knappen. Sola stod lavt på himmelen og kastet lange skygger.

Juletreet ble kapppet i rett høyde, fikk på foten og kom i hus midt på juletreteppet. Pynten skal visst på torsdag etterat husvasken er tatt.

Jeg gelder meg til så se det med lys og pynt på i år også.

X-mas tree :: juletre

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar