7. januar 2012

gåmønster :: walkingpattern

Da jeg var ute og gikk her om dagen, falt øynene mine på denne røde korken og kameraet ble tatt fram.

walking

I dag lurer jeg på hvilket blokkmønster dette bilde kan inspirere meg til?

Ved hjelp av fotoredigeringprogram og quilteprogram (psp x2 og eq5) ble det litt streker og litt fargeantydning for å se et slags mønster.

block pattern

I neste omgang satte jeg blokka inn i et rutenett som om jeg hadde sydd 16 stk av den og lekte meg på gulvet med å finne en fin sammensetning.

Det første ble liksom stjernevarianten, og den andre ble mer som en vindmøllevariasjon.

layout #1 layout#1a

Jeg kan ikke si at jeg garantert kommer til å sy denne blokka. I hvert fall ikke akkurat nå. Men hvem vet? Kanskje en gang.

Det er artig å se at det kan bli slik quilteinspirasjon fra noe som fanget blikket tilfeldig på en helt vanlig hverdag.

layout #2 layout #4

I disse dager har modern quilts 100 dager med modern quilts.

Modern quilting, like all art, changes, grows and adapts from quilter to quilter as they find their own voice. Modern quilts reflect each quilter’s personality and personal style, and as the movement has grown, a modern quilt aesthetic, a set of principles that define and guide the movement, is beginning to emerge.

Modern quilters have embraced the new options available in textiles: bold colors, graphic prints, larger scale prints, and Japanese fabrics.  Much like the Amish quilting tradition, many modern quilters are also exploring quilt designs made exclusively with solid fabrics or with just a hint of print.
                                                  ~ about us: what is modern quilting?

Jeg fasineres av det stormønstrede, grafiske og stilrene samt bruk av åpne flater som en finner i modern quilts og er sikker på at det vil være mye spennende å se utover de tre nesten månedene.

insp
* modern quilts
* flickr & modern quilts

5 kommentarer:

  1. Det var jo morsomt og interessant!
    Fra inspirasjonsbilde til blokkmønster :-)
    Hva slags program bruker du til å lage mønster med?

    SvarSlett
  2. Det ble jo et veldig fint mønster når du satte samme mange blokker! Og den røde sirkelen var jo skikkelig prikken ......

    SvarSlett
  3. Tøft!!

    Du er dyktig!

    God helg!

    Solklem

    SvarSlett
  4. Yes det är något att arbeta vidare med.

    SvarSlett