3. januar 2012

i grålysningen :: new day rising

I går gikk jeg i grålysning mot biblioteket. Tidlig buss tok meg inn til byen.

Last day w X-mas lights

Det var stille. Lysene var fortsatt tent på årets, nå fjorårets, julegater. Snart er de borte. Lysene, julegranen på torget, nissene i vinduet. Pakket ned til vi nærmer oss noveber igjen.

På hjørnet stod en politibil. Politimannen fant jeg et par timer senere på bare barista. Han stod rett bak meg og fortalte om julens aktivteter til en bekjent.

Vi tok fiske til middag. Torsk slik Jamie Oliver har notert det i sin kokebok-app: rask og enkel ovnsbakt tosk. Jeg er så glad for slike retter som passer seg sjøl siste kvarteret før vi spiser.

jamie oliver's cod dinner
{torsk innbakt i bacon med poteter og småtomater, og ruccolasalat blandet med vannkastanjer og sennepsdressing }

Rett før jul merket jeg av og betalte for kokebøker jeg ikke hadde fra før.
Her om dagen kom julegaven fra Jamie, - kokebøker i app'en til halv pris.

Men torsken var liddelig god, grei å lage og ble satt på favorittlisa ved siden av ovnsbakt laks. Anbefales.

trivia
* jamie har også laget en kokebok'app for androidtelefoner
* serviset jeg har, desigent av jamie oliver, har gått ut fordi produsenten gikk konkurs.

3 kommentarer:

  1. Hei!! Det slo meg da jeg skulle handle på vei hjem fra jobb igår, at det lille senteret jeg bruker virket nesten tomt. Både på folk og varer!? Og julevarer på halv pris.... (jeg laget også torsk!! til middag) Du lurte på hvorfor jeg var så opptatt av at jeg hadde strikket mer i 2011. Jeg er jo egentlig mer quilter. Det er det jeg helst vil vise. Men jeg kommer som oftest ikke helt ned i syrommet. Kortere vei til godstolen og Strikke/hekletøyet. Men det er ikke så lett å vite. Ha en fin dag:-) AnneK

    SvarSlett
  2. Kjøtt er kjøtt og fisk er mat! Torsken gyter rett utenfor her, så vi har den snart på bordet! Jeg leter stadig vekk etter nye måter å tilberede torsk på. Vi laget en rett på en seng av ertepure (1 pk frosne erter tines og varmes i kokende vann, kjøres i blender med litt smør, litt fløte, salt og pepper). Torsken smurte vi med litt olje, krydret med salt og pepper. surret bacon rundt og stekte den på svak varme. Rundt det hele laget vi en smørblanding av brunet smør, fersk ingefær, soyasaus, hakket charlottløk og hvitløk. Det kan du jo prøve... og selvsagt mandelpoteter..

    SvarSlett
  3. Anonym7:24 p.m.

    Hei, jeg fant deg via moseplassen. Jeg leter etter en god enkel løsning til å fjerne: Abboner på innlegg (atom) Jeg har lett på google men finner lite, og det som er funker ikke hos meg. Så om du har info som virker, blir jeg glad for det..

    SvarSlett