5. april 2012

påskestrikk

Det er helt sikkert at jeg ikke er den eneste med strikketøy og påskeferie kombinert.

Color - yarn

Mor var og er en dyktig og produktiv stikker. Så snart vi var store nok til å ville det, fikk vi ta med prosjekter på påskefjellet. Foredlrene min tok ikke over hytta før jeg var sånn ti år eller noe, så før det har jeg i hvert fall ikke minner om påskestrikk i hytteveggen.

Men jeg husker det heklede turkise lua og det strikka skjerfet jeg fikk til da jeg var syv og mor hadde bestemt seg for at det var på tide jeg lærte å strikke/ hekle. Det var sommer og varmt, sol og ferietid med svette hender og turkist ullgarn. Karidokka (tjorven-kopi med sort hårparykk da jeg hadde klipt av det gule håret) fikk ny lue og nytt skjerf i varmen, - i ull.

En digresjon, - over til dette årets påskestrikk.

Color stripes

Steinkjerringa tvilte på at jeg hadde handlet så "lite" på NQFs årsmøtehelg i Bergen. Faktisk kom jeg ikke hjem med mer. Merkelig.
Heldigvis var det ikke tomt i lommeboka: Vel hjemme leste jeg om denne jakke i bloggen til melody : firbermania.

 

Drops og garnstudioets barenoppskrifter er nesten like gamle som datteren min (garnstudioet 1982/datter 1989)). Siden jeg begynte å sy lappesøm første sommeren datteren var til, sier dette regnestykket at jeg begynte å strikke barnemodeller fra drops på samme tiden som jeg utforsket lappesømmen: Alaska og Paris og pinner nummer 4,5 og 5. Gode oppskrifter. Gode minner.
En digresjon til, - drops hefter hadde tegnede modeller, ikke bilder. Artig. Da sønnen kom fire år senere, var det bilder i babyheftet.

Jakka hos melody viste bilde, - se bildet over her med link til drops norske mønster. Rett fra leveren skal jeg tilstå at det var fargene, vårfargene, som fanget meg inn. De tykke pinnene, - nr. 5, - og fabelgarnet med sine lekre fargeskift. Tykke pinner fordi en strikker med to garnnøster hele veien.

Knitting in the sun

Jeg begynte på ermet. Det er sikrest. Da får jeg sjekket strikkefastheten og om jeg liker mønsteret. Fortsatt kan jeg jo levere inn og bytte garnet i noe annet. Litt rettrettmuligheter må man ha.

Det var spennende med fargeskiftene, - ville det tåle at jeg hadde valgt meg ut noen andre bunter enn det som stod i oppdkriften? Jeg er ikke så rosa-fan, og i tillegg manglet butikken en fargenyanse. Den unge damen mente at fargen var gått ut, men siden modellen er av året (2012-modell?) vil jeg vel heller tro at den ikke ennå var i butikkens varesortiment? De er i hvert fall på siden til drops.

Color - knit

Litt solvegg, litt biltur, litt filmtitting hjemme, og jeg kunne felle av for erme nummer to. Rimlig fornøyd.
Jeg likte ikke starten på erme nummer to og dro ut nok garn til å finne den samme begynnelsen som på det første ermet.  Måtte rekke opp et par pinner, men resultatet var vel verdt det.

Jeg grudde meg til starten på selve jakke-bolen. 362 masker fram og tilbake er ikke å kimse av. Men det er en bord nederst med masker strikket sammen og hull i kastene. Etter 16 pinner ville jeg være nede i 2 og et eller annet masker.

Det var enkelt strikke sammen, kast og felle-mønster. Jeg la i vei og strikket meg videre gjenneom solvegger og filmer (ikke samtidig, da). Perlestrikken i knappestolpen holdt jeg også styr på. Ganske stolt av meg selv der. Til jeg sjekket mønsteret for siste gang, ved fellingen der kastene tar slutt.

Knit the edge

Nei, det er feil å si det, - for jeg sjekket mønsteret et par ganger underveis, men så det ikke da. Kan du se det?

 True pattern

Jeg har plassert hullene feil!

Hullene (kastene) skulle danne en skrå linje, ikke en rett linje på hver side av to masker slik som her hos meg.

Nå er jeg kommet til skjærtorsdag i påska, jakka er nede i sitt rette maskeantall på bolen (206), og jeg har to valg: Skal jeg rekke opp ned til pinne fem der mønsteret ikke lengre fulgte tegningen, eller skal jeg fortsette og late som om jeg ikke har oppdaget at jeg leste feil på tegningen?
( Jada, jeg vet at to av dere garantert vil komme med gode råd om å froske opp i kaoset… )

Det er godt jeg har strikket to ermer, liker garnet og pinnene, liker fargeskiftet og jakkemønsteret. Kan jo ikke gi helt opp.

UFO-quilt

Det er også godt at jeg er venner med symaskinen. Virker som universet sender beskjeder om at jeg skal legge vekk strikkepinnnene og konsentrere meg om søm et par dager. For å kommer fram til en beslutning som jeg ikke angrer på: Strikke videre eller rekke opp og starte på nytt?

Hva ville du ha gjort?

insp
* melody :: fibermania
* drops modell 106-12
* drops barnretro (babyheftene jeg har/husker, ligger ikke ute)

fakta
fabel nr. 677, 901, 151 og 153 (frageskiftet går i samme rekkefølge)
4 x 4 nøster = 16 nøster garn = ca. 450 kr
p nr. 5 og 17 m på pinnen pr 10 cm

10 kommentarer:

  1. Det er kjekt å skrive ned noe av mimringen, for da blir historien dokumentert! Om en del år er det kanskje barnebarn som sitter og leser, eller andre som liker å vite hvordan det var i "gamle dager". Noe er selvsagt viktigere enn annet. Ønsker deg en fin påske viderere med strikketøyet. Det blir nok veldig fint ferdig;) Vi skal være våre håndarbeidslæremestre evig takknemlige for å ha lært oss både den ene og den andre teknikken;)

    SvarSlett
  2. Artig å lese historien. Jeg husker akkurat det samme, når jeg kjøpte de første Drops-heftene var det tegnete bilder av modellene. Tror jeg har dem et sted. Det var også noen franske hefter som het Pingouin, som jeg kjøpte mange av. Masse fint baby-tøy ( og dame modeller), strikket mye fra dem. Har tenkt mange ganger at det hadde vært artig å se haugen av alt det jeg har strikket opp gjennom tidene - den hadde blitt ganske stor! Elsker å strikke og elsker å sy, så av og til er det vanskelig å velge.... Ha en herlig håndarbeidspåske :o)

    SvarSlett
  3. Hei!! Morsomt og gjenkjennede innlegg!! Jeg kan ikke huske tegningene i dropsheftene, men jeg har brukt dem lenge...... Jeg begynner også ofte på en arm. Da ser jeg hvordan det blir og kan justere. Jeg vet faktisk ikke hva jeg ville gjort. Det spørs om det er en stor feil, er det ikke, ville jeg bare latt det pasere!! Jeg liker godt garnet du bruker, men har bare brukt det til mindre plagg. Ha en fin påske videre!! AnneKari:-)

    SvarSlett
  4. Du kan jo si at du har designet din egen variant av hullmønster!! Nydelig garn, blir en deilig genser!

    SvarSlett
  5. Godt at du ikke brukte opp alle pengene, og hun jeg har besøk av nå, var også i Bergen, og hadde nok gått fullstendig bananas med tanke på alt hun har med seg hit for å vise. Fortsatt god påske. Her er det innevær!!!

    SvarSlett
  6. Det var kjekt å lese historia bak, eg har og brukt dropsoppskriftene lenge.
    Eg ville gjort som du, lagt det til side og kjent etter om det er nødvendig å rekkje det opp att. Det er no kjekt med det som ingen andre har, synes eg då......;0)

    God påske med handarbeid av ymse slag!

    Solklem

    SvarSlett
  7. BenteAS12:08 a.m.

    Ta opp eller ikke. Det er spørsmålet. Petimetret meg, ville nok ha tatt det opp.... På den annen side ville jeg nøye vurdert hvor katastrofal feilen er. Kan du leve godt med den? Eller vil du for alltid ergre deg over det?

    Nydelig garn og flott jakke. Gleder meg til å se den ferdig uansett. Og kommer ikke til å bebreide noe valg. ;) Selv holder jeg på å sy som en gal for å bli ferdig med arbeider til utstillingen vår... God med påskefri og for kalt vært til å male gjerde! :)

    SvarSlett
  8. Jeg er imponert over alle som i det hele tatt klarer å strikke klær, så jeg ville avgjort ikke ha rekt det opp igjen. Du kan jo si det er din egen vri av mønsteret :-)
    Selv er jeg ikke noe strikkemenneske, men forsøker nå å få til et par sokker. Stolt - for å ha fått til EN hæl, selv om den ikke ble pen. Men rekker IKKE opp ;-) Kanskje den andre blir bedre... :-)))

    SvarSlett
  9. Härliga färger på garnet!

    SvarSlett
  10. Bedre sent enn aldri, i dag så jeg påskeinlegget ditt. Jeg hadde strikket videre og altt som at det er slik det skal være........
    Bestandig koselig å lese dine funderinger om alt og ingenting. Det er jo slik livet er.
    Ha en fin og kreativ uke.

    SvarSlett