2. juni 2012

et knips om dagen :: a photo a dag

For oss som prøver å knipse litt hver dag for å samle minner, og som trenger litt hjelp og puff i riktig retning for å se.

I disse dager, i vår tekniske og teknologiske verden, er vil skikkelig heldige som har så lett tilgang på det fantastiske verktøyet et kamera kan være.  Dokumanetasjon på beste plan, - vi ser jo verden som film og har minnebilder lagret på harddisken hele tiden. Men ikke alle minnebildenen lar seg lagre like lett, og har vi da i tillegg knipset med kameraet, så kan det bildet fra virkeligheten sette i gang minneprosesser vi ellers ikke fant igjen.

Når sant skal sies, blir jeg sur på meg selv, ja, faktisk litt lei meg, når jeg ikke har knipset et bilde på hele dagen. Ikke at det trenger være store greiene, men dagen er der, festet til kalenderen på en litt bedre måte enn om jeg lar vær.

Heldigvis er det mange der ute i dag som vil gi hjelp på en fantasiløs dag.
Her er noen forslag for juni {favorisert rekkefølge}:

* hipst-a-day (2012)
jeg liker denne best da den retter seg mot min kamerafavoritt på iponen, med forslag på film+linse kombinasjoner noen av dagene.
- minuset er at de har bare satt sammen for april og mai, og det er ikke kommet noe varsel for om det blir en i juni.

* photo-a-day june  (2012) :
damen forklarer hvilke følelse det å ha et bilde fra hver dag, gir henne, og for kuni forklarer hun hva som  kan legges i hvert  hint på lista.
starten var siktet mot/med tanke for instagram app'en, men lista er i dag populær i mange fora og for mange typer kamera og app'er, - det viktigste er jo å knipse med det man har der og da.

* june 365+1 idea list (2012) :
damen sier at det skal være en ideliste, så bytt ut og knips andre saker, eller velg fritt uten hensyn til datoen/tallet foran hintet.
* inspiration list june 365 (2011)
Capture Your 365

* one word: color (juni 2012)
Shutter sisters velger seg et tema, et ord for måneden, og følger det hver dag.
Ukedagene har fått sin spesielle farge, og kalenderen er fargerik. I helgene er det fritt fram.

one word: june-color

tips
Jeg knipser et bilde av pc-skjermen når jeg har lista oppe og lagrer det på telefonen. Da har jeg alltid lista med når telefonen er med. Slipper å notere sakene ned i kalenderen/på egen liste. 
{ For de som ikke vet det, så tar jeg mest de daglige bildene med telefonen og hipstamatic, - skjønt, det er vel gammelt nytt for de aller fleste som følger denne bloggen. hah.}

skulle tro at dette gjorde meg bedre til å ta et bilde hver dag, men når humøret tilsier at det er intet å dokumentere, intet å minnes fra denne dagen på den personlige harddisken, da blir det knipset lite. sukk, sier jeg bare.

ps.
På sikt, - er det noe interesse for en slik daglig liste for oss kreative sy og strikk og klipp og lim-glade? Ikke at jeg tør love noe, men tankene flakser jo.

3 kommentarer:

  1. Ett knips om dagen, er noe jeg stadig tenker på, men som jeg aldri kommer skikkelig i gang med.
    Her fikk jeg mange gode tips til ting jeg kan knipse, så kanskje jeg kan klare å kommer igang nå?

    SvarSlett
  2. Ett knips pr. dag? Hjelpe mæ, i dag har æ vært på kryss og tvers i heile Lofoten, og æ har tatt over hundre bilda... Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  3. Ja, en daglig liste for oss som liker litt kreativ utfoldelse hadde vært kjekt! Takk for tips til knipsing:)

    SvarSlett