6. juli 2012

papir & maling :: pages & paint

For en stund siden, etter at jeg kom fra Danmark, fikk jeg nyss om et malerkurs på nett.

hello

Squam – creativity as a way of life ble startet opp som et treff i usa for kreative folk, har vokst seg større med treff vår og høst, og nå også i Italia, og med noen nettkurs for oss som ikke har reisepenger, men gjerne vil være med allikevel.

Sarah Ahearn Bellemare er en kreativ maler som inkluderer papir i arbeidene sine. Fra 9. juni og fem uker framover arrangeres internettkurset pages & paint.

Kurset fokuserer ikke bare på papir og akrylmaling, – hvilken maling og hvilke pensler er lurt å bruke, når, hvilken farge, komposisjon. Vi skal også få tips om hvordan man kommer seg videre når man står fast og verdien av å bruke skissebøker.

I forrige uke kom en nydelig liten pose med spesielle småsaker vi kan/vil (?) få bruk for i ukene som kommer. Det verste er at det ligger småpsoer oppi posen, mernekt med tall, og disse får vi ikke lov til å åpne før tirsdagen i rette uke. Snakk om å henge fristelser foran nesen på en!
Heldigvis nærmer tirsdagen seg.

Akkurat nå kjenner jeg at jeg gleder meg til å få lære mer om bruken av skissebøker. Stadig har jeg startet, skrevet (mest) og tegnet (noe). For meg er det ikke direkte skissebøker (som jeg forbinder med småtegninger), men mer idesamler og notater til meg selv. Ut fra hva jeg har sett så langt, kan det her bli mer snakk om idesamlere på en annen måte, og det er derfor jeg gleder meg: Jeg er sikker på at jeg vil kunne ha godt utbytte av dette på alle de kreative områdene jeg fusker på.

Maling er et kapittel for seg. Joda, jeg har alltid hatt tilgang på vannfarger. Et år ble de brukt mer, og jeg ble tryggere på bruken. På jobb i barnehagen var det allitd dekkfarger tilgjengelig, og jeg malte gjerne med ungene til tross for hva andre regner som søl og gris.

Nå er det akrylfarger som gjelder, – en liste med spesielle typer og farger. Nye ord som heavy body og titanium white har dukket opp.

Stuff

Siste ukene har jeg stilt opp hver dag med mange sprøsmål. Hvorfor? er liksom gjengangeren. En quilter som ikke maler, melder seg på malerkurs og får masse nye materialer og utstyr inn i huset. En plass på ryddes for å male, andre steder ryddes for å ha de nye sakene.

Svaret er vel at jeg har følelsen av at jeg har ramlet ut av sporet og lurer på hvor jeg vil videre med den kreative quiltingen min. Ikke det at jeg visste det da jeg klikken fullfør-kjøpet-knappen. Mer som om det er noen som har tatt meg i hånden og vist meg at jeg må utforske andre kreative medier for å finne tilbake til meg selv i et rikere liv med quiltingen.

Hva gjør du når du får følelsen av å stå fast i det samme gamle sporet?

2 kommentarer:

  1. Same som deg - leitar etter noko nytt - eller veldig gammalt - å gjere, som kan puffe meg hit eller dit på litt sikt. Tøye litt grenser.

    Har ein plan om trykking, overlock, lin, ull, velour - til liten "kjolekolleksjon" lokalt litt utpå hausten. Litt utanfor komfortsonen, ja - men veldig gøy om det blir bra. Tema og litt rammer trengst. Mest tankearbeid for tida - og litt prøvesaum.

    Men det er framleis quiltar eg er - trur eg - -.

    SvarSlett
  2. Har begynt å male.....først olje, så akryl. og har boltret meg med allslags materialer (strie, papp, silkepapir, hyssing) sammen med acrylmaling. Kjøpte masse maling og utstyr, bøker, blader.. gikk på utstillinger...tok flere kurs...
    og vet du hva??? så stoppet det opp...det ble ingenting en stund, absolut INGEN TING!! Og nå er jeg tilbake til stoffene mine;-)
    Jobber ganske tradisjonell f.t. og TRIVES best med det...hehe
    Hilsen Annette i tyskland

    SvarSlett