8. oktober 2012

kursglede :: stitched :: joy with classes

I en stor nettverden med mange tilbud er det vanskelig å få med seg alt. Her om dagen traff jeg Eva Melhus på Tåsens jubileumsutstilling, og hun spurte om jeg ikke kunne dele når jeg snubler over internettkurs som kan være noe for meg (og kanskje andre).

Stitched fra alma stolller:

Stitched er en samling med flere kurs. Betal en sum, få tilgang til alle kursene, og lær hva du kan fra de som interesserer deg mest. Jeg fant dette via en av kurslærerne, deborah bolcher, som er en kreativ quilter jeg lenge har beundret. Bare å få ta kurs med henne var gulrot nok for meg, - jeg tror ikke jeg vinner i lotto med det første sånn at jeg kan planlegge en amerikatur med kursmuligheter, og her stod vinduene til utskiftning (og betaling).

Gjett om jeg ble fornøyd når jeg fikk materialpakka fra deborah selv i posten? Fordi jeg registrerte meg via hennes side som en av de ti første, vanket det en pakke godis på meg.

Kurset til deborah var virkelig verdt hele pakka: Ryddig med god forhåndsinformasjon, små videosnutter foran hvert nye trinn i prosessen, og en god følelse av å virkelig ha lært noe brukbart til slutt. Grovt regnet ble vel dette for et dagskurs på 4-6 timer, alt ettersom hva en legger i det. Vi var innom stoffvalg, designmuligheter ved bruk av hennes collageteknikk, stofftrykk, maskinsøm og sting for håndsøm, og montering.

Man kan sikkert rase gjennom videoene og prøve å få med seg mest mulig informasjon, men siden jeg fortsatt vet at å lære med kroppen sitter i hodet, falt valget på å ta dette som et vanlig kurs. Her var det fram med materialer fra godispakka og kaste seg utpå.

Noen av kursene består av bare en videosnutt, noen krever mer tid og noen er kortere. Noen er morsomme, noen er dønn seriøse, og noen er mer bare en teknisk ide der en sjøl må bruke hodet for å se hvordan en kan ha nytte av det i sine kreative arbeider. (Videosnuttene er lagret på vimo, og de åpnes greit på ipad'den.)

Kurspakken med 22 kurs kostet en del mer i fjor, og da ble vi lovet tilgang til kursene i 6 måneder. Tre kurs falt ut i juli, men nye kom til, og vi fikk være med nye 6 måneder uten ekstra kostnader. Nå er registrering med prisreduksjon for tiden fram mot jul: 40 dollar ( ca 250 NKr), og det er mindre enn halv pris av i fjor.

Jeg har et par bekjente som har hatt stor glede av noen av kursene, og også noen som ikke fant seg helt til rette i tilbud og format. For meg fungerte disse internettkursene vedlig bra, flere enn jeg trodde først da jeg fant kurset til deborah.

All ros til alma stoller for å ha fått tak i en kreativ og proffesjonell gjeng for stitched.

insp :: materialpakke i desember

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar