26. februar 2013

mer rosatrykk :: more of pink prints

Den kreative stunden med stempler, tekstilfarger og stoff ble i går til dette.

Det var både mer rosa i stoffhylla og cerise-rosa farge på flaska. Jeg holdt meg til rosa etter den hjertelige supperosa serien som det er trekning på.

Jeg fasineres av heldekkende flatemønster og former som satt sammen gir et større mønsterbilde på avstand. Her er stemplene jeg har laget og brukt her.

"The design of negative space can be just as important as the positive image." ~joan fedoroshyn

I prosessen med å lage stemplene ser jeg for meg hvordan formene og linjene i trykket vil harmonere med stoffet og flaten når de settes sammen. Mellomrommene, det negative trykket, blir vel så viktig som selve bitene på stempelet.

Da jeg laget stemplet med sirklene på linja, så jeg for meg en mønstervariant eller to, men da jeg satt ved trykkebordet i går, dukket det opp enda flere designmuligheter om jeg snur og vender en kvart omdreining.

Morsomt.

Hvordan vil jeg quilte dette trykte stoffet om jeg tok utgangspunkt i mønsteret? Ville jeg flylle de negative områdene med friquilting, bruke sort eller hvit tråd, la quiltelinjene utbrodere stofftrykket eller tone det ned?

(i hodet er alltid trykket sort på hvitt, - negativt/positivt)

Denne stoffbiten vil jeg karakterisere som fin, men vaskelig å bruke. Variasjonen mellom de lyse og fargesterke områdene er stor. Hvis jeg velger å kutte stoffet i mindre biter vil det se ut som om bitene kommer fra minst tre forskjellige stoffer, ikke ett. Og det var ikke intensjonen her.

De lilla hjertene har jeg trykket på tidligere. Nå ble det rosa hjerter også på stoffet.

Det øverste trykket er fra en stor blokk med hjerter. Trykket med den lille hjerteblokken jeg laget nå i forbindelse med 30 stempler/30 dager.

Den store hjerteblokka laget jeg da vi Sting-jenene hadde vår første trykkedag sammen. Sort og hvitt var temaet, og jeg hadde med meg to plexiglassplater. Utover ettermiddagen ble jeg sittende og klippe disse hjertene fra mosegummi. Limet var karssons på tube med rød kork, husker jeg.

Dette stemplet har jeg hatt i snart 10 år. Det er like fint som den dagen jeg laget det. Når jeg nå bruker tid på å lage en serie med nye stempler, så er det med vissheten om at jeg kan ha dem lenge, lenge.

Her er stempelserien jeg trykket med for de supperosa. Ser du de gjentagende temaene: trekanter, hjerter, sirkler og rette linjer kontra buede?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar