21. mars 2013

quiltegleder :: the joy of quilting

Til norsk Quiltetreff kunne vi lage små arbeider under tema quiltegleder.

Fargen var gitt, - rødt, blått, hvitt og sort.

Inspirasjonen til stjernen var maiblomsten som lions selger/solgte til 17.mai. De er kanskje ikke så vanlige nå, men de var "over alt" i min barndom.

Jeg begynte i høst å ha en ide om håndsydd applikasjon og quilting sammen med flater og friquilting på maskin. Mine quiltegleder er det tradisjonelle håndsydde så vel som det moderne med fritt sydde elementer, manipulerte flater og teknikker preget av tid og egnet utstyr.

Bakgrunnen ville jeg ha i sort-hvitt. På lageret har jeg mange, mange slike stoffer. Jeg så for meg et rutenett, kanskje trekanter, sydd med de stoffene.

Hva ender jeg opp med? Jo, å trykke hele flaten med noen av de nye stemplene mine.

Bak den flaggblå chiffongen er det gjemt noen sølvpaljetter liksom for å gratulerer nqf med 25-års jubileumet.

Jeg klarte jo ikke å la de sort-hvite stoffene mine i fred, så litt fant plassen sin her og der på overflaten.

En stjerne i tilfeldig hurtigsømsteknikk fikk jeg også med. Stadig stjerner. De er vel en av mine quiltegleder, da.

Sånn til sist faller elementer som farge på quiltetråd, design på quiltelinja, lukkekanten og litt ekstra for å få en slags balanse i designet.

Til sist handler det alltid om øynene som ser.

Mine øyne ser ikke nødvendigvis det samme som alle andre ser. Når jeg holder på, så styres jeg mye av magefølelsen, og da får det bare bli som det blir.

I påska får jeg dager alene med symaskinen. Mannen skal jobbe de sorte dagene. Lapp-Elisa har sendt meg bok og linjal i posten. Jeg skal lete opp brune og lyse stoffer og kose meg med det, tror jeg. Men først en sviptur på hytta for å hjelpe mor og far med å måke vei til do.

Hva skal du gjøre i påska?

 

5 kommentarer:

  1. Hei på deg Merethe og takk for sist. Hyggelig og se deg igjen og så håper jeg det ikke blir så lenge til neste gang :)
    I påsken reiser jeg til fjells og lar min kjære symarskin bli igjen hjemme (blir liksom ferie på den også da.hehe)
    Ellers så går det i søm her og jeg er like inspirert som deg av denne mavefølelsen man får når jeg setter sammen fargene..
    Ønsker deg en fantastisk påske..
    Klem fra meg :O)

    SvarSlett
  2. Morsomt quiltegledeteppe! Når jeg tenker maiblomst, tenker jeg på sanitetsforeningen sin blomst.
    Hva skal jeg gjøre i påsken? I alle fall sy en del, inspirasjonen trykker på etter helga, og har ikke hatt tid denne uka!
    God påske!

    SvarSlett
  3. Teppet ditt får en dypere mening og blir utrolig mye flottere når jeg leser hva du skriver om ifm tilblivelsen av det! Ønsker teppet en god reise til B.ham!
    Påskeaktiviteten her er ikke helt spikret, men det blir noe jobb før fornøyelser. Skal nok sy noe. Håper jeg får tilbake ufo-teppe ferdig quiltet før påske, og da blir det litt lukkekantsying innimellom. Klarer ikke mye pr. dag, så da går jeg vel over til symaskinen. Har flere ufo-er jeg kan ta fatt på.
    God Påske til deg!

    SvarSlett
  4. Hei igjen...teppe ditt er flott og enda finere nå. Jeg skal møte våren med minst en barnehånd i min,og håndsøm oppmellom. God påske klem.....gleder meg til vi sees att:-))

    SvarSlett
  5. Så stilig den quilten var! Kjekt å høre (se) tankene rundt prosessen. I påska blir det rydding og prøve å ordne system på syrommet for meg. Her er stoff og garn i alle farger og kvaliteter i en salig blanding med kvister, bark, tang, skjell og notater. Vi får kalle det kreativt kaos:) Riktig god påske til deg!

    SvarSlett