22. august 2013

hjælp

Da hr dill kom til verden, hadde jeg allerede skisset en plan: Han skal ut på reise. Men så er han litt engstelig for å reise alene i kofferten og ville så gjerne ha med seg flere kamerater på turen.

Help

Jeg har lovet at han slipper å reise alene, og noen reisekamerater har jeg planlagt, men kanskje du har lyst til å hjelpe oss med en ekstra reisekamerat? Når september er på hell, har jeg tenkt å bytte en utgave av hr dill med dere som er snille og hjelper min hr dill med reisefølge. Høres det greit ut, kanskje?

Eller kanskje du trenger en hr dill vaktmann, du også, så ikke symaskinen din stikker av ut av vinduet slik min har ønsker om?

Her er i hvert fall litt notater og så ser vi hvordan det blir etterhvert.

1_hr dill copy

Lag og kutt ut delene til Hr Dill:

* Kroppen kuttest til fra et quiltet lappestykke.
* Kutt 1 stk hode og 4 stk armer og ben fra et hvitt/lyst stoff.
* Kutt 2 stk strømpebukse fra et egnet stoff.

* Sy sammen hode og kroppen (A).
* Del kropp+hode i 2 deler: 7’’ x 4,5’’

A_hr_dill

* Brett og stryk armer og ben som til skråbånd.
* Sy en stikning i siden på armer og ben.

* Vrangsy strømpebuksen til et rør (B).
* Fortsatt med vrangen ut, stikk et ben inn i hver del og sy sammen i enden.
* Hold fast i benet og vreng strømpebuksen med retten ut.
* Fyll en liten kule vatt nederst i hver strømpebukse.

B_hr_dill 

*  Legg armer og ben på en av kroppsdelene (C).
*  Nål de fast, - armene kan settes litt på skrå.
*  For at ikke de løse armen og bena skal havne inni sidesømmen, nåler jeg dem litt fast midt på kroppen også.
*  Legg den andre kroppsdelen oppå, rette mot rett.
*  Sy rundt i sidene på kroppen, - lag en liten sving inn ved halsen.
*  La en åpning stå igjen i siden til å vrenge igjennom.
*  Sjekk at armer og ben sitter i.

*  Vreng kroppen, trekk ut armer og ben og dytt litt ut i hjørnene.

*  Slå en knute ytterst på ermer og ben der du syns det passer. Klipp av litt underknuten.

C_hr_dill

* Fyll kroppen med vatt og sy igjen for hånd i siden.

* Ta fram knappene og sy fast øynene.
* Alternativ: Finn ett passende garn og sy + knyt det fast øverst på hode.

* Hils på Hr Dill.

1 kommentar:

  1. Tak for sidst det var hyggeligt.

    Ps. skulle hilse fra frøken Dolly, hun sætter hår og pakker kuffert ;-))

    SvarSlett