1. desember 2014

desemberblogging

I høst, etter utstillingen i Frankriket, bestemte jeg meg for å jobbe mer med streken.



Adventskalender-bloggingen min i år vil bli strek og ord og bilder. Til glede for meg. Kanskje for deg også?

Å sette linjer på et papir, er en form for strek. I en skisse og i et design, for eksempel. I hodet mitt lar disse linjene og strekene seg fort omgjøre til en lek med farger, stoffer og søm.



Først gikk jeg på tur med streken med Diana Culhane og etter inspirasjon av Paul Klee. Bare tusj-strek først, så fargelegge.




Kanskje jeg lærte noe jeg kunne fra før? Det gjør ikke noe. Nå fikk jeg et nytt spark bak og koste meg med det.



Diana var et nytt bekjentskap, mens Lisa Congdons arbeider har jeg visst om lenge fra flickr og blogg. Creativebug tilbyr et strek-tegnekurs med henne. Jeg satt med stive ører og skarpt blikk mens kurslærer fortalte og tegnet på skjermen.



Det ble både blomster, natur og geometriske former (rundinger og trekanter) med streker i.
For meg, i overført betydning, fikk blomstene meg til å bli stødigere på å tegne det jeg ser eller dikter fra min verden, og formene settes sammen til mønstre, - en rik idebanke. Linjer og fylte mønstre (kruseduller og fyrstikkmenn, om du vil), kan være nydelige meditasjonsøvelser også. Med dekorative resultater.



Elizabeth Hartman kom med ny bok i høst: Patchwork City. Boka bygger på ideen om å sy en sampler. Her har hun diktet en blokksamling med rette linjer og enkle former. Totalt er det 75 blokker, fordelt på 3 størrelse med 25 blokker i hver størrelse.



Et par av de mindre teppene bruker 25 av blokkene. Perfekt for en telling til jul, ikke sant?
Jeg valgte meg de på 5" x 8". Restesamlingen min skal få ben å gå på, tenker jeg.
Ps: Ser du blokka mi her i det store teppet?



Denne blokken heter "stripete sokker". De fleste av blokkene har navn etter noe man kan forbinde med livet i byen. Er denne blokka på grunn av oppblomstringen av stikkekafeer? Eller har hun for vane å kikke på folks stripete sokker under bordet der på kafeen? Jeg undres.

Min by ligger ved havet, så dette får bli "blokka med bølger" for meg.

Eller er det sikk-sakk-streken som oppreksgarnet lager når sokken er for liten med mønsterstrikk?



insp
* diana culhane :: between speech & silence
* lisa congdon @ creativebug :: line drawing
* elizabeth hartman :: patchwork city

3 kommentarer:

  1. Herlig prosjekt. Jeg lar meg inspirere og slenger meg med. Tar utgangspunkt i din dagens blokk og kobler meg på prosjektet. Så får vi se hvor det ender opp, om det blir hver dag eller bare en grytelapp. Bruker rester og evt gjenbruk. Eneste regel for meg er at det skal syd ferdig i år og ikke nykjøpes til. God adventstid og - teppe!

    SvarSlett
  2. Så spennende! Dette blir morsomt å følge med på. Vi hadde besøk av en ung irsk kunstner i høst, Caoimhe Friel, som driver med broderi og mark making. Jeg fikk en bok om mark making hos henne. Jeg var også med på en work shop som var en del av prosjektet og det hun skulle gi tilbake til oss som var vertskapet hennes. Det var utrolig gøy. Jeg lærte masse (og var i avisen..). Lykke til!

    SvarSlett
  3. Takk for at du deler. Boken er bestilt :-)

    SvarSlett