4. august 2006

studio friday : your creativity rooths :: dine kreative røtter

This week's topic at Studio Friday is suggested by Anke: your creativity roots!
Denne ukas tema hos Studio Friday ble foreslått av Anke: dine kreative røtter!

So this became a post with lots of words, - but why not?

I think that my parents love for creating "stuff" and wanting to have us children to tag along in the process, is what have open the doors to creativity, to create from the mind and not always from a pattern.

My father did a lot of his own problemsolving, being very creative, at his work. A baker he was, coming up with new recipes and packing designs, that really was big hits by the customers.
At home he was in charge of the remodeling of our old house, - and there he also was creative in the problemsolving that came long while restoring the place.
All the work in the garden, the flowers, the berries, the apple threes, was his work.
Later on in life he took up cooking, and today he does all the cooking at home and we love to come home for his dinners (my mother has never loved to cook, so she gladly signed the kitchenwork over to him :-)

The garden is not my "thing", but I love the feeling of wood as material.
I'm getting into the kitchens stuff, and being a kitchen helper for so long, I can see that I dear to experiment more and more.

My mother is more of a creative worker when it comes to yarn and fabric, wood and painting. And paperwork, - like cutting and gluing and stuff.
I loved to work by her side with all those magical materials.
Early on we learned to knit and to sew, and thanks to her, I've found my creative outlet: the sewing, bur also the knitting.

They never wanted me to be a full-time artist as a young girl. I struggled along beside a "normal" job.
I never got out of the rut until I to sick to work regularly, and today they kind of accepted that without all the time spend at being creative, I might not be here today...
There are joy, challenge, hope and self therapy in being in the process of creativity.

Not being out of the house working every day,has given me a chance to do my own work and use all what I've know I had inside of creativity, - both from genes and from learning in young years.
At first not being able to work/ finding work outside home, was not that easy.
Now that thought has changed, - I do think I'm lucky after all!

a house full of creativity :: et hus fullt av skapende aktivitet

Dette ble en lang og skriftelig meldelse.
Men hvorfor ikke?


Jeg tror at når mine foreldre var så kreative og lot oss barna få være med i alt de gjorde, så åpnet det for dører inn til å være kreativ selv, å skape fra bånn av og lage noe uten å måtte følge et møsnter elelr en arbeidsoppskrift.

Pappan min gikk egen veier og løste utfordringer både på jobben og hjemme. han var baker og kom opp med en del brødoppskrifter og brødposer som slo godt an hos kundene.
Hjemme renoverte han huset fra kjeller til loft, og der måtte han også være ganske så kreativ for å finne de rette løsningene.
Alt i hagen var også hans domene, - blomstene, frukttrærne og bærbuskene.
Etter som årene gikk tok han mer og mer over kjøkkenskriverjobben også. Min mor trivdes dårlig på kjøkkenet emd hovedansvaret for all matlagingen, og nå er det pappas middager vi kommer hjem for :-)

Hagearbeid er så absolutt ikke min "greie", mens å jobbe mes tre blir noe annet.
Jeg begynner å finne min plass på kjøkkenet også, og all den tiden som en hjelpende hånd på kjøkkenet gir meg mot til å gå noen egne veier mellom grytene.

Mamman min er mer den som skaper av garn og stoff, tre og maling. Og i papir og med lim og sånt.
Jeg elsket å sitte ved siden av og delta med alle disse magiske materialene.
Tidlig fikk vi lære å strikke og sy, - og med stor takk til henne har jeg funnet mitt kreative ståsted: søm og litt strikking.

De ønsket ikke for meg at jeg skulle ha et veldig kreativ yrke som daglig jobb da jeg var på utkikk etter utdannelse.
Så det ble en mer" normal" jobb på meg i lange tider.
Helt fram til jeg ble for dårlig til å jobbe regelemssig.

I dag ser de også at hadde jeg ikke brukt tid på skapende aktiviter, så hadde jeg kanskje ikke vært her i dag...
Det ligger så mye glede, utfordring, håp og selvterapi i de skapende øyeblikkende.

Nå når jeg ikke må gå på jobb utav huset hver dag, har jeg fått en sjanse til å etablere min egen form for jobb og bruke det jeg har lært og fått i arv av kreative evner.
Først var det ikke så lett å innse at å jobbe eller finne noe som kanskje kunne være en jobb utenfor hjemmet, var umulig idag.
Men nå har den tanken endret seg, - jeg syns jeg er veldig heldig, jeg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar