18. desember 2007

stoffslanking :: #4 :: stash busting

This was to go out yesterday, but didn't make it. Here it goes:
The gift where I was to use the yellow star blocks with some violet that has been on my shelf for ages, turned out well. I even used a similar pink for the inside, - similar as to grown used to lay on my shelf year after year. Pictures will come after the gift has been opened.

I'm almost done with an old UFO (also a gift) but not much stash busting to write about: only a strip or two for the binding.

Not much mystery sewing this week, but there will be some this week, I hope.

Last I put together a small kit for a friend of mine. She hasn't done much sewing by the machine, so I thought I'd get her started with all the precut pieces, well labeled in the right order.

I wish I had though of it earlier this month, because I saw so many wonderful kits/ projects as I was cutting that shelf dusted, but oh, so lovely fabric.
Next year, next year, I keep telling myself, - just put it on my "start early" list for next year!
I  almost cut a kit for me too, as I finally cut into the lovely fabric.

The best discovery last week was that the "old" batting I had put up on the attic because it is not a favorite to the advanced sewers and fabric stores, were put to use and I just loved it all over again! How could I move on and forget why I started to love that batting so much in the first place? I, who have this huge plastic bag with batting just waiting for my next project?
(I might know: It has to do with me getting more used to machine quilting. All the good tips for getting the machine quilting look good, had to do with the battinga and not focued at the sewer doing such a first time around job.)

A good week for me, this 4th week was.

~merete

Follow the link and see what other stash busters are up to!
:: Følg linken og sjekk ut hva andre stoffslankere driver med!

Status week :: uke 4
bought fabric = 0 :: stoffinnkjøp = 0
fabric used from stash = ca 1/2 yard :: stoff fra samlingen = ca 1/2 m
books & pattern = 0 pattern :: bøker og mønster = 0 mønterpakker
this & that = 1 zipper & batting used :: småsaker = 1 glidelås + vatt brukt
Very happy :: veldig fornøyd
-----

Hadde tenkt få dette ut i går, men det ble det jo ikke noe av. Nå skal vi se:

Gaven med de gule stjerneblokkene og den lillaen som har ligget på hylla i årevis ble bra. Jeg brukte en lignede rosa inni , - (lignede i det at den har ligget og samlet støv like lenge på hylla år etter år). Bilder kommer ettersom gaver er overlevert.

Jeg er nesten ferdig men en gammel ufo (også gave), men ikke så mye fra lageret er brukt på den: bare en remse eller to med sort stoff til lukkekantene.

Ikke så mye ble sydd på gåten denne uka, men håper ter at det skjer noe denne uka.

Sist så samlet jeg noen stoffer og laget et ferdig sysett til en venn av meg. Hun har ikke sydd så mye på maskin, så jeg tenkte at disse ferdigkuttede bitene, nummerert og i rekkefølge, kunne få henne litt i gang.

Skulle ønske at jeg hadde tenkt på dette tidligere i måneden. Nå så jeg så mange flotte sett/ prosjekter mens jeg kuttet de støvete, men nydelige stoffene.
Neste år, neste år, sier jeg til meg selv, – bare sett det på ”start tidlig” lista mi for neste år!
Det ble neste et ferdigkuttet sett til meg sjøl der jeg kuttet og la sammen fine stoffbiter.

Den aller beste oppdagelsen denne uka var at den “gamle” vatten som ligger på loftet fordi den ikke ble så godt anbefalt av erfarne sømmere og quiltebutikker, kom ned fra loftet og viste seg å være supergod til mitt bruk! Hvordan kunne jeg bare glemme hvorfor jeg var så fornøyd med denne vatten fra starten av? Jeg som har denne store plastsekken oppe på loftet, som roper etter en plass i mitt neste prosjekt?
(Jeg tror jeg vet, innerst inne: Det har med at jeg er blitt bedre på maskinquiltinga. Alle gode tips for å få det pent dengangen gikk ut på å bruke ”rette” vatten og fokuserte mindre på øvelse-øvelse-øvelse.)

En god uke har denne uke 4 vært.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar