31. mars 2008

veskekurs :: bag workshop

Lørdag og søndag arrangerte Tønsberg Quiltelag kurs med André Wallenborg.
Mannen er en dyktig veskemaker, bosatt i Moss, og nå også kurslærer for ivrige quiltedamer.

the workshop :: kurset

Her var det tips og gode løsninger i fleng, - mye en stakkars quilter og fusker i veskefaget aldri har tenkt på.
Jeg valgte meg kurspakken på den lille veska for å lære å sy på plast og å sette i glidelås, - alltid et pirk og pes for å få pent, vet dere?
André kjørte dobbeltkurs for første gang, så samtidig var det mange som sydde liten veske/ pompadur, og vi ble alle tatt med på de sømtekniske samlingene for å få plukke opp litt ideer på begge veskene: materialer og bruk av dem i bunn, i hanker og når sømmer skal skjules inni, sy i bunn så den ikke "ramler ned" og blir slitt fortere, hvorfor fôret bør være litt større og i stødig materiale, hvordan sette i (gode) magnetlåser og glidelåser... og sikkert litt til som jeg ikke har klart for meg her nå.
I kurspakka lå det også skikkelige arbeidsbeskrivelser/ veiledninger for veskesømmen, - kan dere forstå at jeg er mektig imponert av denne mannen som kurslærer?

new bag :: ny veske

André Wallenborg holder kurs på årsmøtet også (fulltegnet allerede, selvsagt). Gled dere!

I went to a workshop this Saturday with a well-known bag designer, André Wallenborg. His class was a joy to sign up for, and I learned some tricks and got some great ideas that a quiltmaker trying to sew bags never think of. The best part was to learn how to sew on plastic and to sew a zipper into a pouch without any fuzz. We had all a great time, - thanks to Tønsberg Quiltelag for this great workshop!

2 kommentarer:

  1. Dette hørtes utrolig morsomt ut, det er alltid så deilig å få lært litt smarte ting og føle at man kommer videre. Den lille vesken er aldeles nydelig, stoffet er bare råfint og det ser så flott ut med plasten utenpå. Hvis du lager flere av disse for å øve og får til overs er jeg veldig interessert i å kjøpe en. Du kan jo ha det bak øret.. Ha en riktig flott uke!

    SvarSlett
  2. Jeg er en av de heldige som fikk plass på kurset på årsmøtet. Jeg gleder meg.

    Hilsen Sol

    SvarSlett