28. mars 2009

mørkt lys :: dark light

I dag, lørdag 28.mars og døgnet vi (nordmenn) skal stille klokka en time framover (mot sommeren), da, dere, er det tid for å slukke alle lyspærer i en time.

Switching off your lights is a vote for Earth, or leaving them on is a vote for global warming.              ~ earth hour 2009

light bulb :: lyspære

Første gangen jeg leste om lys-mørke aksjonen og "skru av strømbryteren" koblet jeg det til alle strømbrytere som kunne slåes av i det kalde Norge en marskveld.
"Da må vi skru av tv-en i beste sendetid på lørdag!" var første tanken.
Neste kom fort: "Godt at pc-en går på batteri i mer enn en time."

Mao: Kvelden var reddet.

Skremmende å møte seg sjøl i døra på den måten, - jeg er liksom "ikke" avhengi av hverken pc eller tv. Men at det er en "stor" hobby, vil jeg innrømme. Og hobbyer kan skifte farge og form ut fra situasjonen, ikke sant?
(Endelig litt positivt forsvar der, dere.)

Ser dere den flott lyspæren?
Frk Fryd skriver et godt innlegg om lyspærer. Ja, ikke de vanlig standard lyspærene, men det spesielle som "gjør" en gammel lampe til det klenodiet som det er.

"… jeg ble litt overrasket i morges da jeg så på svensk TV4, og hørte at glødepæren skal fases ut."     frk fryd :: lyspærer og bekymringer

Hva er dette? Nye lyspærer? Utskiftning av ikke bare lyspærer, men lamper også? Den nye effektive måten å skur av lyset på: Fjern lyspærer som passer og som "virker", og sørg for at folk ikke har råd til å kjøpe nye lyspunkter til heimen.

Nå er saken bedre belyst i overnevnte blogginnlegg hos damen, så jeg fortsetter på min historie, som var å sjekke "alle" lyspærer i hylla på ICA dagen deretter.

VGs artikkel var jo fra oktober i fjor, så kanskje nye saker er kommet på markedet?

Jeg vet ikke om jeg skal si at denne pæra herover er spesielt vakker, men jeg ser at jeg har funnet et energisparende bytte for pærene jeg har i hengelampa over bordet.
Som ikke virker, for den som vil vite det. Har ennå ikke fått til strømkobling og bryter der. Sparer mye strøm og mange lyspærer på det.

Kanskje jeg skal se litt lysere på lyspæresituasjonen?

Folk samler seg
Jayvee Fernandez som skriver om Earth Hour for The Blog Herald, viser til at alle de "store" sosiale kontaktgruppene på nettet har engasjert seg i årets aksjon: Flickr, Twitter, YouTube, Facebook mm. Hans siste notat er som så:

Crazy thought: If the Internet went down for an hour, what would the world be like?

ps.
Jeg lurer fortsatt hvordan de har tenkt å "telle" stemmen min ved dette valget. Noen som vet?
For syns den ikke godt nok (bare for naboen som tror jeg har reist på hytta) så . . . Skal du skru av lyspæra i kveld?

4 kommentarer:

  1. Hei Merete! Eg skal slå av lyspærene, denne aksjon støtter eg. Kanskje kan vi ta eit koslig stitchery i hendene denne timen. Det blir ein fin time med kun sterinlys, og tankene går til kommende generasjon som skal vokse opp i dette miljøet. Ha ei riktig fin helg.

    SvarSlett
  2. Nåja, det blir nok lys stående på i heimen her... Symaskinen krever strøm, og JEG trenger mye lys for å se når jeg skal sy, eller for den delen: om jeg skal lese. Lese, enten det er avis, bok, Internett eller hva. Øynene eldes, og trenger stadig mer lys for å se... så jeg beholder lys på til å se, tilstrekkelig med lys, men trenger jo ikke ha på mer enn nødvendig. God lørdagskveld i tussmørket, og god helg!

    SvarSlett
  3. For meg ser denne aksjonen / dette "valget" ut som en stor gimmick uten nevneverdig praktisk betydning. Jeg kommer derfor ikke til å slå av lyset i kveld.

    Jeg gjør mitt beste og bruker sparepærer i de fleste lampene mine, men noen steder gir de rett og slett ikke godt nok lys. Som nærsynt har jeg behov for mye lys for å se godt nok (iflg øyelegen).

    Prøver også å spare strøm ved å bruke koblingsur på elektrisk oppvarming, motorvarmer osv. Slik unngår jeg å bruke strøm hele døgnet til noe som kun trenger å stå på i noen timer. Vinn-vinn for miljøet og meg (lommeboka).

    Ønsker deg en god helg, med eller uten lys på lørdagskvelden.

    SvarSlett
  4. Jo jeg har tenkt å slå av lyset, men jeg beholder nok tv'en på. Det skal bli spennende å høre i morgen om det er noen som merket aksjonen.

    SvarSlett