10. juni 2009

symaskinen #1 :: sewing machine

Sew, mama, sew stiller noen spørsmål om symaskinen vi bruker. Jeg fant ut at det var ok for min egen del å skrive litt om min(e) favoritt(er).

Hvilken type og modell har du?
Jeg har en Pfaff som jeg syr på i dag, - den blogget jeg om da den var ny.

sewing machine :: symaskin #1

Hos mor vokste jeg opp med Husquarna og mine første to (kjøpt brukt) var samme merke. Men så fikk jeg sydd en del på Pfaff i en butikk jeg holdt mye kurs, fant en favoritt i rette prisklasse samtidig som det dukket opp en viss sum på kontoen, og gikk til innkjøp. Stakkars, etter nesten 10 år og fire reperasjoner, kræsj-bang, takket den for seg med masse snålt: Sting-helgen med blonde og vannoppløselig plast i Grimstad tok helt knekken på den.

Siden vi Sting-jentene var midt i syinnspurt til Barcelona-utstillingen på NQFs årsmøtehleg i 2008, "måtte" jeg har ny og gikk til innkjøp av den dere ser  her innledningsvis.

new machine :: #2 :: symaskina

Hvor lenge har du hatt den?
Den har blitt 2 1/2 år nå, - i desember 2007 kom den i hus.

Hvor mye kostet maskinen (sånn omtrent)?
Siden det var et bråkjøp iom at den gamle takket for seg, fant jeg en etter lommeboka. Fikk den i tillegg til nedsatt pris om jeg kjappet meg og kom og kjøpte den innen kvelden, - betalte ca. 6 tusenlapper og fikk med en firkantet quiltefot da han hørte at jeg var quilter og ville bl.a. frihåndsquilte med maskina. Hurra!

Drømmer du om en annen maskin?
Ja, akkurat nå vet jeg at en Pfaff med kneløfter er på tilbud, en modell litt større enn den jeg har i dag og minner mer om min gamle, gode. Om jeg trenger den, er en annen sak, - drømmer må en få ha!

 SewingMachineMonth

Sew, mama, sew has a meme about the sewing machine we use. Let me show you mine.

What brand and model do you have? 
I have a Pfaff that I sew on today - I blogged about it when it was new.

At my mother's house grew up with Husquarna and my first two machines (both used ones) had the same brand. But then I got to try out a Pfaff in a store where I taught a lot of classes, found a favorite in the right price rang at the same time a certain amount of money appeared on my bank account, and went to marked.
After almost 10 years and four repairs, crash-bang, thanks to a lot of heavy-fast sewing it looked really weird: the Sting-weekend with lace in Grimstad completely killed it.
Since we, the Sting-girls were close to a deadline and had to get our quilts ready for the Barcelona exhibition at NQFs annual meeting in 2008,  i had to get a replacement I could trust, - and purchased the one I have today.

How long have you had it?
It has been 2 1 / 2 years now - I got it inn December 2007.

How much does that machine cost (approximately)?
Since my old one broke down and I just had to get a new one, I just had to go with what was in my wallet at the time. The salesman gave me a good offer if if I could show up later in the evening and buy the machine right there. i I did, - and paid approx. 6000 NKr. The salesman gave me a square foot for free when he heard I was quilter and would, among other things, free motion quilt my quilts on the machine.
Hooray!

Do you have a dream machine?
Yes, right now I know that a Pfaff has a great offer, a model slightly larger than mine today and more like my good old one. If I need it, is not the case here, one has to have dreams!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar