15. februar 2010

inntrykk + uttrykk :: view from inside + outside

Studier i farger og tekstil er virkelig jobbing med å få innsia på trykk ut i offentligheten. Sting-helg med damene krever sin kvinne!

Hurra, - jeg fikset limoverføring!
(red. etter mandagens fadese :: Husk å stryke limtrykket i fem minutter før det legges i vann, for det er ikke etter vannbadet det skal strykes, dustemor.)

Trykk krever at man gir det tid og øver, øver og øver. Mange flak med stoff går med. En dag gir bare en smak på lekematerialet og åper opp for mange drømmevisjoner: Hvis jeg gjør sånn, og så sånn, og så tar jeg bare… Ja, dere kan jo sjøl tenke dere?

I neste omgang, så tenker jeg jo på at quilteren, teksil-lekeren skal trå til, og da føler jeg at stjernene funkler på innsiden av hodet.
Er det rart at en stakker ber om flere timer i døgnet?

print + gluetransfer :: trykk + limoverføring
{ et lite blikk på to gotterier fra helgen }

På søndag dro vi ned i Oslo for å få påfyll av museumsgodter fra Nasjonalmuseet (i huset som før var "Museet for samtidskunst").
Den første delen nede viste samtidsverker av kvinner: "Stir Heart – Urolig hjerte. Kvinner som beveger kunsten 1".

Alt tar tid å venne seg til, - liker jeg videomontasjer som en stor del av samtidskunsten? At jeg skal sette meg ned på en benk på et museum og gå fra videosnutt til installasjon til ny videosnutt?

Jeg opplever vel at meg som betrakteren på et museum, der det er bevegelser og lyder fra andre besøkende, trenger at verker ikke byr på lyd + bevegelser + lys. Det er nok som blir satt i gang på innsiden av hodet i det øya treffer bildet på veggen. Ellers blinker systemet mitt "overbelastet" og kortslutter. Takk for meg, liksom. Null utbytte av den utstillingen.

Kall meg sær og gammeldags, og gi meg ti år mer på baken.

museum
{  baksiden av en video-senge-soveroms-installasjon }

Hovedutstillingen var verker av Ludvig Eikaas.
I andre etasje, opp trappen, slo liksom bilder til. Øyet festet seg fort på et verk. Nesa ble stukket tett oppmot. Inspirasjonstanker, spørsmål, blaff raste igjennom hodet. Dype pust måtte til før neste verk kunne taes inn.

200 arbeider er mange, og uten blygsel vil jeg si at jeg et par bilder må bearbeids videre, og noen former og arbeidsmetoder festet seg også godt. En unik mann, - og jeg er veldig glad for at denne utstillingen ble del av vår Sting-søndags-tur.

ps. Har du fått med deg at det er silketrykk-workshop, inspirert av Marimekko-trykk, på lørdag 27. februar? Fristen for påmelding går ut i morgen, så du må være kjapp!

* gitte + limoverføring :: masse kreativt bruk av limoverførte motiver

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar