2. april 2010

stille påske :: bloggfiklinger :: quiet easter time

I disse stille påsketider (= ingen hyttetur, regn på utsiden av vinduet og glemt skjærekniv i leilighet) så tenkte jeg det kunne passe å oppdatere meg litt i bloggverden: Hva skjer på blogger-blog-fronten i disse dager?

Jeg gikk nesten på aprilspøken til Pro-Blogger der han forteller at Google har kjøpt Pro-Blogger for å satse på proffesjonelle bloggere. Darren Rowse har jo ligget i forkant med proffesjonelt bruk av bloggerverktøyet og er kanskje den som har bidratt mest til å hale bloggerlivet ut av dagbokformatet og inn i yrkeslivet?
Aprilspøken var god den, og mange lot seg narre april. Men også tok hintene han hadde lagt ut i blogginnlegget. Han skriver at på mange måter kunne den vært sann, akkurat som da han blogget om at twitter-brukere kunne bli betalt for å blogge kommersielt (reklamere). Mange protesterte, men twitter ble for godt et marked å ligge unna: Vi fikk reklame-annonser der også.
Mon tro om Google virkelig ligger i forhandliger med Mr. Rowse allikevel?

7:2 :: writing

Nok om det, - min grunn til å sjekke inn med blogger var heller med tanke på å oppdatere bloggmalen. Nå som IE8 har gjort sitt inntog og Windows 7 er i gang, er det ikke sikkert at de gamle koder er like velfungerende i alle nettlesere.

Helt siden jeg leste Anne :: Moseplassens alternativ 3 i "Navigeringsknapper/Faner" (scroll ned i innlegget) skjønte jeg at den jeg har, er utgått på dato: 2008 er lenge, lenge siden det. Ikke bare det, men i disse "travle" internett-tider, er det om å gjøre å holde koder korte og presise slik at nettleseren bruker minst mulig tid på å lese informasjonen og få siden på plass.
Men for en jobb å redigere om på alt sammen. Isj og usj.

På en måte er alternativ 3 lik hva jeg har for "bloggfikling :navigeringsmeny"- serien, men så mye mer proffesjonelt satt opp. Det kan jeg like, - hurra! Og 2008 er jo dønn lenge siden, som sagt.

Til mitt forsvar for lite bloggfikling de siste året eller mer, må jeg få si at jeg faktisk liker blog-malen min som den er i dag. Den er liksom blitt "meg". I tillegg spør jeg meg selv om hvor mange som faktisk er innpå bloggen og titter i dag, - for leser vi ikke alle det meste i en "reader" eller "feed-mater" i dag?

Det jeg også har sett siste halvåret, er at de "store" som før fiklet med bloggers maler, de flytter over til wordpress (feks. woork og moseplassen) eller slutter å skrive noe særlig i sin bloggfikler-blogg (bloggerbusters og blog-u). Kanskje de "gamle" malene gav bloggfiklere for lite nye utfordringer? Garantert at Wordpress har gitt bloggfiklere og hobby-programmere (og proffesjonelle) mye artig pusslerier. Det er mye en må holde på med i bloggerverden for å tirlfredstille alle og holde på sitt publikum.

Det kan ligge mye spennende i 2010 for blogspot-bloggere: I ti år har google nå eid blogspot-domenet og for å holde på, helst også utvide markedet sitt, så er kanskje veie å gå å kjøpe proffesjonelle bloggeres tjenester (jfr. Mr. Rowse)?
Samtidig, -  kan det ligge "skumle" saker i blogger-google-verden nå som mai snart er her?

litt nytt fra bloggfiklerverden:
* nye maler (for IE7 og IE8) :: blogger in draft :: (på norsk) moseplassen
* lettere å legge inn bilder :: blogger in draft
* sider (som i wordpress) :: blogger in draft :: (på norsk) moseplassen
* favicon i adressefeltet :: blogging basics101 :: (på svensk) börja blogga
* hvorfor HTML  + mye om desing :: (engelsk) bloggingbasics101
* et godt blogdesign :: (engelsk) serie hos blogdesingblog :: (svensk) blogghjälp

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar