16. februar 2011

hjerte { gjøre selv :: DIY } heart

Fristilsgruppa som Turid viste meg, presenterte hjerteblokka for februar.

16. hjerte { gjøre selv :: DIY } heart

Kutt-og-sy-veiledningen fikk vi ikke sånn direkte, men det ble hintet i klartekst at vi sikkert klarte å knekke koden sjøl bare vi prøvde.

Fredag skisserte jeg i notatboka, lørdag renskrev jeg litt på teksten, men først mandag klarte jeg å få en halvtimes økt ved symaskinen. Ikke verst, men så absolutt ikke i rute til den store hjertedagen vi alle elsker.

I går flikket jeg litt på bildene, og akkurat nå vet jeg ikke hva det blir videre av hjerteblokka. Diverse krumspring hopper rundt i hjernen, og alle er quilterelaterte selvfølgelig.

Det finnes mange fristilsmåter å sy hjerteblokker på der ute i verden, både i bøker og på internett. Her er min versjon akkurat nå, og den kan jo være til glede for flere, ikke sant?

Forresten, – hjerte blir sånn ca 5” x 7” stort (msm), og så kan du jo beregne å sy noen remser rundt for å fylle ut bakgrunnen (slik jeg gjorde).1. hjerte { gjøre selv :: DIY } heart

Hjertestoff
1 stk 5” x 5”, – del 1
2 stk 2,5” x 2, 5”, - del 2 + 3

Bakgrunnsstoff
2 stk 3” x 6”, – del A
1 stk 2” x 2”, – del B
1 stk 2” x 3”, – del C
Rense(r) på ca. 2” bredde til å fylle ut bakgrunnen til slutt.

Du må kutte del A diagonalt, fra hjørne til hjørne, 2 ganger, - en gang der du starter øverst i venstre hjørne og ned mot høyre hjørne, og en gang der du kutter fra øverste høyre hjørne og ned mot venstre hjørne. Dette for å få to ulike trekanter, - og du får to biter som du kan bruke til et annet hjerte.
(Du kan legge de to bitene oppå hverandre, rette mot rette, og kutte en gang på skrå, men jeg likte å se tydelig at jeg kuttet en gang mot høyre og en gang mot venstre.)

Kutt fritt i del 3 for å få en hjertespiss nede.

2. hjerte { gjøre selv :: DIY } heart

Sy A til hjertespissen. 
Legg del 1 sånn ca midt på del A, – da får du litt ekstra bakgrunnsstoff nede og unngår at spissen blir borte i sømningsmonnet.
Press lett med strykejernet.
3. hjerte { gjøre selv :: DIY } heart 4. hjerte { gjøre selv :: DIY } heart5. hjerte { gjøre selv :: DIY } heart

Stilig, ikke sant?

Ta fram del B og kutt denne biten også diagonalt, fra hjørne til hjørne.
Sy disse bakgrunnstrekantene til et hjørne på hver av del 2 + 3.
Sjekk om trekanten fyller sånn omtrent ut bakgrunnen.
Klipp vekk det røde stoffet i hjørnet og press lett.

Sy deretter del C skrått til del 3, – se på bildet, bruk ditt gode øyemål og sikt inn en skrå sylinje.
Gjør det samme her, – sjekk om stoffbiten fyller sånn omtrent ut bakgrunnen. 
Klipp vekk det røde stoffet og press lett.

6. hjerte { gjøre selv :: DIY } heart 7. hjerte { gjøre selv :: DIY } heart8. hjerte { gjøre selv :: DIY } heart

Her kommer den litt kronglete biten. Best å advare slik at du henter fram motet og blir tøffere med kniven.

Legg del 2 på skjærematten og legg del 3 oppå slik at de overlapper nede med ca 1/2”. Bruk igjen ditt gode øyemål og sikt deg inn en kuttelinje.
Legg ann linjalen, pust dypt og kutt gjennom stoffene.

Ikke verst, eller?

Sy sammen de to bitene og press lett.

 9. hjerte { gjøre selv :: DIY } heart10. hjerte { gjøre selv :: DIY } heart 11. hjerte { gjøre selv :: DIY } heart 12. hjerte { gjøre selv :: DIY } heart

Sy sammen hjertespissen og de to “toppene” oppe på hjertet.
Hurra!

Et hjerte, – ta det med til strykebordet og press lett en siste gang.

Jeg valgte å renkutte hjerteblokka mi, – starte nede ved hjertespissen og kutten mine 90 gr vinkler derfra. Men som ekte fristiler er det fritt fram å velge egne triks i programmet, så hva om du dropper renkuttinga og bare syr remser til siden sånn det faller seg?
(Jeg var visst en pyse der, ja.)

13. hjerte { gjøre selv :: DIY } heart 14. hjerte { gjøre selv :: DIY } heart

Jeg fant meg 3 remser på 2” bredde, sydde dem til i sidene først og så sist en på “toppen”.

 15. hjerte { gjøre selv :: DIY } heart 16. hjerte { gjøre selv :: DIY } heart

Er litt i tenkeboksen om jeg skal ha en remse nede også, – jeg tror det blir finere da?

Kanskje det bare er symmetrifriken som prøver å kontrollere fristils-eventyreren i meg?
Mens de to diskuterer på bakrommet, skal jeg finne fram ideene jeg hadde om hva hjertet kan brukes til. Jeg lover ikke at fortsettelse kommer umiddelbart, men en kan jo håpe på at det skjer noe snart i nærmeste framtid.
Kanskje.

Gratulerer med hjertedagen, folkens!

insp
* hjertet i fristilsgruppa til sarah og molly
* fristilshjerter i en løper
* fristilshjerter i koppematter (mugrugs) 
* fritt fram for hjertesymbolet :: iHanna

5 kommentarer:

  1. Takk for at du deler en framgangsmåte med oss andre "pyser"

    SvarSlett
  2. Jaaaa! Kanskje det skal bli hjerter her også?

    SvarSlett
  3. Pyse...? Nei - ikke du, Merete!
    Hjerteblokka er flott, og veien til målet var jo artig å følge med på!
    Tusen takk for inspirerende 'foredrag' om det å sy hjerte!
    Kanskje.... en gang... ;-)

    SvarSlett
  4. Takk for en superherlig og motiverende kommentar på bloggen min! Det var en topp start på dagen! Hjertet ser fint ut. Takk for at du viser oss hvordan du gjør det. Har alltid hatt lyst til å prøve denne formen for lappetekninkk, men aldri fått gjort det. Kanskje det er på tide, det ser i alle fall gøy ut! Fortsett å ha det morro, Merete!

    SvarSlett