21. august 2011

morgenstemning :: early morning

Helene har kommet med en ny fotoutfordring for helgene framover, - morgenstemning.

morning :: morgenstemning

Hver morgen er ikke lik, men som hjemmearbeidene halvtidsarbeider er det ofte at morgenstunden blir tilbragt sammen med denne (eller en annen) skjermkamerat. I helgen blir det også litt sånn: Still fiilosofering med kaffekoppen nær ved, prat med de rundt og litt venneprat på mail, litt myk oppvarming til dagens som skal komme.

Every morning is not the same, but early mornings druing the weekend often find me with a screen close by the coffecup, talking with family or answering a mail, and pondering, - what will the day bring?

Denne søndagen redigerer jeg bilder fra quiltefestivalen og klapper på stoffinnkjøpene mine. Det ble ikke så mange sortene, men derimot to etterlengtede kjøp.

I fjor på festivalen så jeg en butikkbås med noen spreke stoffer fra Japan. Utrolig, spør du meg, for fram til da hadde jeg bare myst på duse naturfarger i norske butikker. Dette var tidlig torsdag morgen, altså på åpningdagen. Jeg dro med meg reisefølget dit senere på dagen, for vi har noe lik smak innimellom. Måpene oppdager vi at alle rullene er utsolgt bortsett fra en skrikende sjokkrosa og lilla. Akkurat der er jeg ikke når det gjelder prosjekt klessøm. Butikkeierne hadde til og med dratt til bake til sin butikk og hentet de siste rullene de hadde der, og rullene solgte fort, de også.

This Sunday I look trough my photos from the Festival of Quilts. I brought two fabrics with me home. Last year at the quilt festival all mye favorites in this line from Japan, Echino, were gone by Thursday evening! This year I picked my fabric an hour after opening on Thursday.

I år stod vi der og trippet torsdag litt over elleve og sikret oss meterene vi ønsket oss.

echino fabric :: fargerikt japansk

Dette stoffet med turkise blader nederst og fulger videre oppover, er et av de jeg så på i fjor. Dette kjøpte jeg to meter av, for jeg ser for meg at det skal bli en tunikakjole med glidelås, - turkise blader nederst, og over brystet blir det disse gul-beige fuglene med til slutt turkist fugletrykk på skulderne.

I want to make a tunica-dress from this fabric, challenged & inspiered by this model in the middle of the window, - the zipper and the details close by the neck line caught my eye.

En inspirasjon hentet jeg fra dette utstillingsvinduet nedi Vika i Oslo. Jeg falt for det spreke stoffet i kolleksjonen, og for detaljene, - glidlåser, brettet rysje eller fargerikt bånd nær halsen, eller leopardmønstrede stoff i nederkant. Det er midtmodelle jeg peiler meg innpå, og mønsteret har jeg liggende klart fra i fjor.

windows shopping :: oslo

I tillegg kjøpte jeg med meg dette stoffet. Kan du se det for deg i et skjørt?

Jeg sikter meg innpå utfordringe Trine Bakke gav sist årsmøtehelg i Tromsø, og da fra mønsteret Tove Stang Karlsen generøst delte med NQFs medlemmer i Norsk Quilteblad (2/2011). Planen er å delta i skjørtekavalkaden på quiltemiddagen (om ikke det blir arrangert noe annet, da).

"Tror du at du får kjøre gratis på bussen med et slikt skjørt?" fikk jeg spørsmål om. Ikke dumt, nå som jeg busser så mye (bilen døde i vinter). Tønsbergsbussens sjåfører er veldig reale, men det spørs om jeg får sjarmert dem så i senk at turene blir gratis.

I want to make a skirt from the fabric with the busses, challenged by the pattern Tove Stang Karlsen shared with us, the members of the Norwegian Quilting Guild. Maybe you see me at the next annual meeting with this?

"Do you think you'll get a free bus ride with this?" I was asked. One can only hope, - my car broke down this winter, so I'm travelling a lot by bus (and bikeriding) right now.

Forresten, Marit kjøpte en halv meter av et stoff der bakgrunne er den gulaktige fargene dere ser her, og med dameportretter i retrostil. Det stoffet skal bli en annen del i Fourpatch-skjørtet.

echino fabric :: mønstret japansk

Lurer du på hvorfor jeg er så ivrig etter å kutte i disse stoffene? Egentlig er lappesøm nærmeste hjerte, men først må jeg jo få klippet ut mønsterdelene. Så kan jeg begynne å leke meg med restene, - hurra!

If you wonder why I'm doing all this early morning rambeling about sewing clothing from these fabrics, I do want to get it over with. Imagine all the fun I can have with the left over scraps!

insp
* enchino :: japanske stoffer/ fabrics
* built by wendy :: dresses  
* tove stang karlsen
* nqf
* helene :: morning-challenge

10 kommentarer:

  1. ÅÅÅ det blir et kult skjørt og en stilig tunika, det er jeg sikker på! Hadde ikke fått med meg Helenes nye fotoutfordring, så takk for tips om det. Ønsker deg fortsatt fin morgenstemning - og klapp litt på stoffene for meg også :-)

    SvarSlett
  2. Herlig bidrag til utfordringen.
    Så flotte stoffer du viser.....den som kunne sy ;)

    SvarSlett
  3. Ja du har hendene fulle! Jeg slutter meg til Ingunn! Jeg er ingen kløpper på søm:o) Flott bidrag!

    Heleneklem

    SvarSlett
  4. Så flotte stoffer!

    Morgenstemingen ble passert i søvne i dag, jeg tror jeg har satt ny sove-lenge-rekord. Men det var et veldig kjekt 40-årslag. :-p

    SvarSlett
  5. Kaffe og PC om morgenen så kjent ut;)) Flotte stoffer...her er det visst ei dame i god kreativ morgenstemning!

    SvarSlett
  6. Eg ser for meg ein rålekker tunika! Takk for at du minte meg på den skjørteutfordringen. Har jo tenkt meg til Bergen. Var du innom den andre stoffbutikken med rull på rull av "motestoff"? Masse lekkert - for den som er vågal nok, og er dreven på kledesaum. Her vert det også klappa på stoff for tida. Alt ligg på spisebordet enno.

    SvarSlett
  7. Helt enig i at morgener ved datan med kaffekoppen i nærheten er bra! :-)

    SvarSlett
  8. Flotte stoff - det blir nok en lekker tunika. Jeg har brukt busstoffet (i brunt) på PC-vesken min i kombinasjon med et med sykler på, men kjøpte desverre altfor lite til å ha noen rester igjen å leke med, så kanskje jeg må suplere litt... Jeg synes denne quilten med Echino-stoffer ble så flott: http://www.flickr.com/photos/ohfransson/5425243789/
    Ser forresten at du er avbildet og omtalt på 12 by 12-bloggen i dag, med flott vri på navnet ditt, Marete Viean :-D

    SvarSlett
  9. Så fine stoffer, det bliver en smuk tunika.

    Hyggeligt med tid til PC og kaffe på morgenstunden.

    SvarSlett
  10. Lykke til med klessømmen - blir spennende å se ;-)

    SvarSlett