15. juli 2012

arbeidsrom :: workspace

Å starte, heise segl og legge utpå en kreativ reise, er ikke alltid det letteste.

Mange hevder at den beste starten får man med et ryddig og klargjort arbeidsbord.

Kan ikke si at det helt har vært meg. Litt dytting til siden, litt lagt bort og så lagt bord igjen, et annet sted, slik at jeg nesten glemmer jeg har det halvferdig og finner det en lang tid seinere som ufoprosjekt, - det er mer meg.

Sybordet mitt på rommet mitt har for lengst blitt neglisjert. Det viste seg å være for trangt rundt det, og for lite til litt større prosjekter. Stryke måtte jeg gjøre i stua allikevel, så fort flyttet maskina ut der på spisebordet. Vi tok jo ikke så mange middager sammen lengre heller, sønnen og jeg.

Nå ble fokuset litt anderledes, - ville jeg dra alt av malesaker inn i stua også?

Jeg innså før kurset med Sarah at det ikke ville være så bra. Men å rydde både bordet og plassen rundt det andre arbeidsbordet ville bli tungt. Det stoppet opp og ble lageravdeling for, tja, kan vi si to år siden? Jeg vet grunnen, og den er ikke, var ikke morsom. Et trist kapittel som sitter der som en sorg og redsel den dag i dag, selvom alt er over og alt er greit og friskt og vel overstått i dag.

Heldigvis for flylady og små skritt: Jeg vet jeg kan få saker gjort bare jeg tar litt og litt om gangen. Det som er verst med slike ryddejobber, er alle de gamle historiene som kommer opp underveis, minnene, og som jeg nå må stirre midt i hvitøyet, innrømme at jeg der tapte slaget ved å flykte fra realiteten (les: ikke gjort ferdig), og så ta en beslutning om veien videre (les: kaste, ta vare på eller gi bort).

I dag er plassen ryddet. Sola skinner inn fra høyre og foran meg har jeg både saker jeg liker og plass til å henge opp sånt som inspirerer her og nå.

Jeg fortalte far at jeg hadde ryddet. Da jeg skulle gå, tok han meg med i hagen og gav meg noen roser. Noen ganger kan mye sies uten ord.

 

4 kommentarer:

  1. Hei!! Jeg kom hjem igår fra 3 uker på hytta. Da ser man heimen sin med litt friske øyne. Jeg har nå på morgenen ryddet!! arbeidsplassen min. Jeg er et rotehue, og har vondt for å kaste...... Har blitt inspirert og dukket ned i stoffene, har veldig lyst til å sy, men ryddet litt først!!
    Spennende med malingen!! Det er flott at du prøver nye uttrykksmåter og du er flink til å finne spennede kurs på nett!! Lykke til!! God søndag!! AnneK:-)

    SvarSlett
  2. Så godt beskrevet! Tror mange kjenner seg igjen der, -bl.a. jeg. Uansett hvor stor plass jeg har, så hoper det seg opp. Men så godt det er de gangene jeg tar meg på tak og rydder (etterpå). Føler liksom det er sløsing med tid... Av og til dukker det opp ting i livet som gjør det meste vanskelig eller umulig. Da er det godt å vite at de kreative syslene er der og venter på oss. Så nydelige roser du fikk av din far. Han kjenner deg nok godt;) Lykke til med malekurset! Jeg tror at andre teknikker er berikende for quiltingen;) Ha en god søndag!

    SvarSlett
  3. Lykke til med kurset, Merete. Skal bli spennende å se. Vi, Johnny og jeg, lurer på å skape en malekrok (?)da må bøkene ryddes bort..ja leilighetene har ikke blitt større etter du bodde her :-)) Klem fra Liv

    SvarSlett
  4. Lykke til med kurset, Merete.
    Flink du er, som har rydda opp. Her er det framleis bomba syrom. Strykebrettet har flytta til kjøkkenet, og overlock'en står på spisebordet i stova. Men no er det snart ferie, og noko av den skal me ha her heime - til å gjere ferdig ting, rydde opp litt, og slikt. Inne og ute. Det er håp :o)

    SvarSlett